Železnice SR očakávajú za minulý rok vyrovnané hospodárenie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
železnice - trať
Ilustračné foto: SITA/Ľudovít Vaniher.

Presné údaje budú podľa Železníc Slovenskej republiky známe až po auditovanom výsledku a jeho schválení správnou radou v marci. Na čele spoločnosti sa vlani postupne vymenili štyria generálni riaditelia.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) by mali za minulý rok dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Presné údaje budú podľa štátneho správcu železničnej infraštruktúry známe až po auditovanom výsledku a jeho schválení správnou radou v marci.

Celkový vlaňajší prebytok spoločnosti mal predstavovať 37,7 mil. eur a po vylúčení finančných operácií v rovnakom objeme mal byť výsledok nulový. Na základe očakávanej skutočnosti v roku 2016 mal prebytok podniku dosiahnuť 81,56 mil. eur a po odrátaní finančných operácií by sa mal znížiť na 46,38 mil. eur. Železnice v roku 2015 vykázali zisk 17,19 mil. eur.

Prioritou vlani bola modernizácia úsekov a príprava nových projektov

Na čele ŽSR sa vlani vymenili štyria generálni riaditelia. Napriek personálnym zmenám vo vedení sa podľa spoločnosti darilo napĺňať plánované výkony v osobnej a najmä nákladnej vlakovej doprave.

„Prioritou v roku 2016 bolo pokračovanie modernizácie viacerých úsekov či už z pohľadu realizácie na troch úsekoch alebo z pohľadu prípravy projektov, štúdií a podanie žiadostí o spolufinancovanie z fondov EÚ (aj CEF – Nástroj na prepájanie Európy) na modernizovanie ďalších úsekov,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

ŽSR tiež podpísali zmluvu na výstavbu Terminálu intermodálnej prepravy Lužianky a železničného napojenia priemyselného parku pri Nitre.

Štúdia pre uzol Bratislava má byť hotová v lete tohto roku

Podpisom zmluvy medzi ŽSR a združením Uzol Bratislava v lete minulého roka sa začali práce na štúdii realizovateľnosti uzla Bratislava. Štúdia by mala byť spolufinancovaná z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 a hotová by mala byť v auguste tohto roku.

„Štúdia prinesie komplexnú analýzu súčasného stavu a bude riešiť budúcnosť, dopravnú perspektívu, rozvoj, modernizáciu a vzájomné dopravné prepojenia desiatich železničných úsekov v Bratislave a okolí, dvanástich železničných staníc v rámci Bratislavy a dvanástich medzistaničných úsekov,“ uviedla Pavliková.

Železnice v uplynulom roku uskutočnili aj viacero rekonštrukčných prác v súvislosti s projektom štandardov železničných staníc, vrátane výstavby stojísk pre bicykle. V auguste bola ukončená rekonštrukcia staničnej budovy a priľahlých objektov na železničnej stanici (ŽST) Trenčianska Teplá. Išlo o zosúladenie vizuálneho konceptu medzi rekonštrukciou budovy realizovanej počas modernizácie úseku Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša a pôvodnou, nemodernizovanou časťou.

V novembri začala stavba „ŽST Lučenec, stavby a zariadenia pre cestujúcich“, predmetom ktorej je aj rekonštrukcia výpravnej budovy. Podarila sa revitalizácia ŽST Košice a treťou etapou, rekonštrukciou prestupovej haly Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) pokračovala rekonštrukcia ŽST Poprad.

Záver vlaňajška poznamenalo vyhlásenie štrajkovej pohotovosti

Železnice majú vyše štrnásťtisíc zamestnancov a vlani hromadne neprepúšťali. Začali projekt duálneho vzdelávania s piatimi strednými školami a so šiestou zmluvu pripravujú. Pripravili tiež štipendijný program pre študentov vybraných stredných škôl a Žilinskej univerzity s cieľom vychovať mladú generáciu v dôležitých odborných profesiách a v súvislosti s odchodom do dôchodku silných ročníkov.

„V oblasti bezpečnosti sa rok 2016 javí ako jeden z úspešných, kedy sa zrejme podarí výrazným spôsobom znížiť počet nehôd na železničných priecestiach,“ dodala Pavliková.

Záver vlaňajška poznamenalo vyhlásenie štrajkovej pohotovosti jedenástich odborových organizácií v ŽSR. Zdôvodnili to prístupom vedenia podniku ku kolektívnemu vyjednávaniu, keďže nárast mzdy podmienilo vopred pridelenými mzdovými prostriedkami a prepúšťaním zamestnancov. Spoločnosť označila vyhlásenie štrajkovej pohotovosti za unáhlené.

Vedenie podniku postupne navrhlo zvýšenie tarifnej mzdy o 18 eur, 24 eur, 25 eur až 27 eur a zachovanie priemernej prémie roku 2016 pre zamestnancov v prevádzkových typových pozíciách. Odborové organizácie žiadali rast tarifnej mzdy o 8 % a zvýšenie objemu prémií o 3 %, neskôr svoje požiadavky upravili za podmienky jednotného prémiového poriadku na rast tarifnej mzdy o 6 % a zachovanie objemu prémií z roku 2016.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky