Odborníci hodnotia bezpečnosť mostov od oka, prepadnú sa nám pod nohami?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vizuálna kontrola mostov nie je vždy dostačujúca
Vizuálna kontrola mostov nie je vždy dostačujúca Foto: Pixabay

V Košickom kraji sa v polovici októbra odtrhla z mosta časť chodníka, ktorá sa následne zrútila do rieky Laborec. V čase, keď sa incident stal, na moste sa našťastie nenachádzali žiadni chodci. Predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka povedal že, statici vykonali povinnú obhliadku mosta iba pol roka predtým. Počas vizuálnej kontroly nezistili žiadne vážne poškodenia. 

Faktom je, že na Slovensku sa nedarí mosty opravovať v takom tempe, ako je potrebné. Práve naopak. Mostov v zlom, veľmi zlom či havarijnom stave každoročne pribúda.

Súvisiaci článok: Kontrola vyhodnotila stav mosta ako uspokojivý. Chodník sa ale odtrhol a zrútil sa do Laborca

Ako sa vykonávajú kontroly mostov?

Ako uviedol riaditeľ Divízie certifikácie, skúšobníctva a interoperability Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného v Žiline, obhliadky mostov sú vykonávané rôznymi spôsobmi kvalifikovanými odborníkmi. Kontroly sú rozdelené do troch kategórii.

„Prehliadky mostov sa riadia Technickým predpisom rezortu dopravy. V zmysle tohto predpisu sa vykonávajú tzv. bežné prehliadky mostov raz ročne. Zvyčajne ich vykonáva cestmajster z príslušného strediska správy ciest,“ uviedol Kajánek.

Potvrdil, že tieto kontroly sa realizujú len vizuálne tak, ako to prebehlo aj v prípade poškodeného mosta. Okrem bežných prehliadok, vykonávajú raz za 4 roky zaškolení pracovníci hlavné prehliadky. Príležitostne, a ak si to situácia vyžaduje, sa vykonávajú aj mimoriadne prehliadky.

Tie vykonáva zaškolený poverený pracovník s ďalšími odborníkmi, napríklad statikom. „Takéto kontroly sa robia v prípade, ak dôjde k náhlemu zhoršeniu stavebného stavu, alebo v prípade stavebných úprav mosta a podobne,“ vysvetľuje Kajánka.

Vizuálna kontrola nie je iba kontrola voľným okom

Podľa Kajánka zrútenie mosta mohlo zapríčiniť viacero faktorov. „Jednou z nich mohla byť nedôsledne vykonaná bežná vizuálna prehliadka mosta. Avšak je nutné si uvedomiť, že vizuálne nie je možné niektoré poruchy podrobne identifikovať ani určiť ich príčinu,“ uviedol odborník.

Taktiež uviedol, že pri bežnej vizuálnej prehliadke je nevyhnutné zmonitorovať vývoj poškodenia za posledné ročné obdobie.

„Pokiaľ je napríklad pri vizuálnej prehliadke identifikovaná trhlina alebo iné menšie poškodenie, a urobený o ňom záznam, je v ďalšom roku nutné skontrolovať, aký progres malo identifikované poškodenie. Pokiaľ sa významne zmenila porucha k horšiemu, je nutné zvolať mimoriadnu prehliadku za účasti statika, prípadne nadefinovať hĺbkovejšiu diagnostiku mosta,“ približuje priebeh a postup obhliadok odborník.

Môžu ľudia prechádzať cez mosty bez obáv?

Tento prípad a skutočnosť, že mosty na Slovensku sú v dezolátnom stave, môže v ľuďoch vyvolávať obavy a nedôveru v kompetentné úrady či pracovníkov.

Kajánek uviedol, že proces technických prehliadok mostných objektov je definovaný technickým predpisom, ktorý je preverený minulosťou. Zdôraznil však, že pri kontrolách je skôr otázna dôslednosť a odbornosť personálu, ktorí ich vykonáva.

„Všetko je o ľuďoch a ich zodpovednosti za nimi vykonávanú prácu. Do úvahy treba brať aj pomerne častú fluktuáciu zamestnancov na týchto postoch, čo sa často podpisuje pod odbornosť výkonu kontroly technického stavu mostov,“ vysvetľuje Kajánek možnú zníženú kvalitu obhliadok mostov.

S fluktuáciou zamestnancov je úzko späté aj finančné ohodnotenie špecializovaných pracovníkov. Platy v súkromnej sfére sa nedajú porovnávať so zárobkami v štátnej správe, ktorá spravuje krajské alebo regionálne cesty.

Mladý vyštudovaný odborník si po získaní potrebných praktických skúseností rýchlo zváži, kde sa zamestná. Väčšina z nich teda dá prednosť súkromnému sektoru, ktorí im zabezpečí nie len vyššie mzdové ohodnotenie, ale ponúkne aj viacero benefitov či väčšie sociálne istoty. „Za všetkým asi treba hľadať peniaze,“ skonštatoval.

Väčšine mostov končí životnosť

Kajánek uviedol, že väčšina mostných objektov na cestách I., II. a III. triedy je v súčasnosti pred koncom ich životnosti.

„Keby sme sa na to mali pozerať koncepčne, tak potom vždy platí pravidlo, že preventívna údržba a menšia oprava je ekonomicky výhodnejšia, ako následne hasiť havarijné stavy,“ vysvetľuje Kajánek.

Zároveň podčiarkol, že v blízkej budúcnosti bude nevyhnutné vyčleniť na opravy a rozsiahle rekonštrukcie oveľa viac finančných prostriedkov ako v súčastnosti.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Pavol KajánekRastislav Trnka
Firmy a inštitúcie Výskumný ústav dopravný (VÚD)