ČESMAD Slovakia žiada zlepšiť podmienky v cestnej doprave

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Diaľnice
Ilustračné foto: pixabay.com.

Celkové daňové a odvodové zaťaženie v cestnej doprave na Slovensku je podľa združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia najvyššie oproti krajinám strednej a východnej Európy, čo sťažuje konkurencieschopnosť domácich dopravných spoločností.

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia žiada zlepšenie podmienok v cestnej doprave. Zdôvodňuje to tým, že celkové daňové a odvodové zaťaženie v tejto oblasti je na Slovensku najvyššie oproti krajinám strednej a východnej Európy, čo sťažuje konkurencieschopnosť domácich dopravných spoločností.

Výška dane z motorových vozidiel, mýtne poplatky, odvody zamestnávateľov či vysoká cena pohonných hmôt podľa dopravcov negatívne ovplyvňujú ich činnosť a spôsobujú stagnáciu domáceho trhu. V porovnaní s okolitými štátmi sú najvyššie na Slovensku, čoho dôsledkom je nepriaznivý pomer domácich a zahraničných vozidiel využívaných pri dovoze a vývoze na Slovensku.

„Trápi nás najmä daňové zaťaženie. Sme pod obrovským tlakom daní a v rámci európskej konkurencie sme jedni z najhorších. Keď sa porovnáme s krajinami V4, tak českí dopravcovia sú na tom o 20 % lepšie, maďarskí o 40 % a poľskí dokonca o 60 % v celkovom daňovom a odvodovom zaťažení,“ povedal pre agentúru SITA prezident ČESMAD-u Slovakia Pavol Jančovič.

Navrhujú znížiť ročnú sadzbu dane z motorových vozidiel

Napríklad, aj v porovnaní s Nemeckom sú odvody zamestnávateľa na Slovensku vyššie o 16 %. „V prvom rade potrebujeme zrovnoprávniť tieto podmienky aspoň na úroveň priemerných nákladov európskych dopravcov,“ uviedol.

Cestní dopravcovia chcú znížiť ročnú sadzbu dane z motorových vozidiel systémom zliav v trojročných obdobiach, kde by platila zľava 55 % počas prvých 36 kalendárnych mesiacov, zľava 45 % v nasledujúcich 36 mesiacoch a zľava 25 % v ďalších 36 mesiacoch.

Navrhujú úpravu vysokého daňového zaťaženia pri jednotlivých vozidlách, aby sa samotný ťahač alebo náves nezaradený v súprave mohli zaradiť do najbližšej možnej nižšej ročnej sadzby dane. Potrebná je podľa nich zmena zákona o dani z motorových vozidiel, aby preddavky mohli byť platené z najbližšej nižšej ročnej sadzbe dane.

„Ťaží nás hlavne daň z motorových vozidiel. Predpokladali sme, že ju štát po zavedení mýta výrazne zníži, čo sa nestalo, ako v okolitých krajinách, ktoré zavádzali mýto. Pri tejto dani sa aspoň podarilo zrovnoprávniť dopravcov, pretože každý kraj si predtým určoval vlastnú výšku dane z motorových vozidiel. To je absolútne nedostatočné, musíme ísť v tejto dani minimálne o polovicu dole, aby nás to zrovnoprávnilo s ostatnými dopravcami,“ upozornil Jančovič.

Zľavy pri mýte by chceli za každý kilometer od začiatku roka

ČESMAD Slovakia považuje za potrebné pri mýtnych poplatkoch zavedenie systému zliav za každý kilometer od začiatku kalendárneho roka, a to zmenou nariadenia vlády. „Keď sme porovnávali krajiny V4, Rumunsko a Nemecko, aj tu sme sa umiestnili najhoršie. Pri mýtnych poplatkoch nás predstihlo iba Maďarsko,“ uviedol Jančovič.

Symbolické čiastočné zníženie sadzieb mýta pre kamióny nad 12 ton od budúceho roka pre zápornú infláciu je podľa šéfa ČESMAD Slovakia nedostatočné. „Potrebujeme dosiahnuť zavedenie zliav v mýte pre našich dopravcov. Tento systém je síce nastavený, ale nešťastne, keďže treba splniť určité kritériá v kilometroch. Trváme na tom, aby sa odstránili tieto podmienky a zľavy boli počítané od prvého kilometra,“ dodal Jančovič.

Cestní dopravcovia kritizujú aj zmeny v povinnom zmluvnom poistení vozidiel. Nárast poplatkov v sektore oproti minulosti podľa nich dosahuje aj 300 až 400 %. „Jedna z poisťovní si to dovolila a zráža to na kolená našich kolegov, dopravcov,“ upozornil Jančovič.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ČESMAD Slovakia Združenie cestných dopravcov