Mladí ľudia nie sú spokojní s IT vzdelávaním na školách

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Internet, počítač
Foto: Ilustračné foto SITA, AP

BRATISLAVA 7. februára (WEBNOVINY) – Skúsenosť s bežne dostupnými informačnými a komunikačnými technológiami (IKT) má na Slovensku viac ako 80 percent ľudí vo veku od 18 do 26 rokov.

Avšak až 40 percent mladých nie je spokojných, ako ich v tejto oblasti pripravila škola. Vyplýva to z výsledkov výskumu zameraného na digitálnu gramotnosť, ktorý realizoval Inštitút pre verejné otázky pod vedením analytika Mariána Velšica v spolupráci so spoločnosťou Microsoft.

Mladí ľudia dosiahli v tomto výskume približne o 60 percent lepšie výsledky ako celkový priemer populácie, pričom počas uplynulých desiatich rokov zlepšili svoje schopnosti a zručnosti vo väčšine bežne dostupných IKT.

Pocitace

Najvyššiu úroveň majú študenti

Nedostatky však naďalej pretrvávajú napríklad s vyhľadávaním informácií a údajov, ich prenosom alebo pri práci s databázami. Najvyššiu úroveň digitálnych zručností majú spomedzi mladých predovšetkým študenti a duševne pracujúci ľudia.

Za nimi nasledujú podnikatelia, živnostníci a manuálne pracujúca mládež, najhoršie sú na tom nezamestnaní a mladé ženy v domácnosti.

„Naše zistenia dlhodobo ukazujú, že spomedzi rôznych sociálnych skupín sa s fenoménom IKT najlepšie vyrovnávajú mladí ľudia. Ich kritická reflexia v najnovšom výskume však odhalila aj systémové nedostatky. Napríklad, že školy absolventov nedostatočne pripravujú na využívanie IKT v bežnom živote a pre trh práce, ďalej nedostatok vyučovacích hodín a príliš formálne vyučovanie informatiky, odtrhnutosť učebných osnov od praktického života, ich zastaranosť, či ignorovanie najnovších trendov. To sú všetko vážne výhrady, ktoré by nás mali motivovať k zmene,“ uviedol na dnešnej tlačovej konferencii Velšic.

Pocitac and deti
Foto: laredokids.com

Výučba v rámci informatiky

Kľúčové znalosti a skúsenosti s IKT získavajú mladí ľudia predovšetkým v škole v rámci vyučovania informatiky, no rovnako vplyvné je aj neformálne prostredie známych, rodiny, kamarátov alebo spolužiakov.

Väčšina mladých sa však k poznatkom získaným zo školy stavia kriticky, keď až dve tretiny z nich uviedli, že sa tam naučili iba základy, a ďalšia pätina, že v škole získali len veľmi málo vedomostí, ktoré následne využili v praxi.

Výskum tiež odhalil, že až 40 percent mladých ľudí sa pri hľadaní zamestnania alebo pri rozbiehaní vlastného podnikania stretlo s požiadavkou na zručnosti s IKT, pričom potrebu mať digitálne zručnosti už pocítilo aj 65 percent mladých nezamestnaných.

Digitálna gramotnosť je dôležitá

„Digitálna gramotnosť bude v blízkej budúcnosti pre pracovný trh rovnako dôležitá, ako je v súčasnosti schopnosť písať, čítať a počítať. Až 90 percent všetkých pracovných miest si bude vyžadovať určitý stupeň digitálnych zručností. Už teraz pociťujeme nedostatok kvalifikovaných odborníkov v oblasti IT, pričom v Európskej únii bude do roku 2015 chýbať približne až 700-tisíc takýchto ľudí,“ dodal Dušan Chrenek, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Dušan Chrenek