Kontroly pri vstupe do prevádzok možno ľahko obísť. Pokutu však zaplatí previnilec, nie reštaurácia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Únia schválila digitálny COVID preukaz.
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Návšteva reštaurácie už od pondelka 16. augusta nebude taká jednoduchá ako doteraz. Vďaka novo schválenému COVID automatu dostali prevádzky slobodu vybrať si, v akom režime budú fungovať.

Budú si totiž môcť vybrať, či budú obsluhovať iba zaočkovaných alebo aj testované osoby či ľudí, ktorí COVID-19 už prekonali.

Treťou možnosťou pre reštaurácie je otvoriť svoje prevádzky pre všetkých. V takom prípade budú ale musieť čeliť najväčším obmedzeniam.

Nový režim fungovania

Napríklad reštaurácie v 9 oranžových okresoch (Gelnica, Košice I-IV, Košice – okolie, Spišská Nová Ves, Stará Ľubovňa) budú môcť mať otvorené terasy, na ktorých bude môcť byť maximálne 10 ľudí.

Reštaurácie pritom nemusia voľbu režimu fungovania nikdy hlásiť. Musia však zabezpečiť, aby v priestore podniku bolo viditeľné, aké pravidlá pre nich a návštevníkov platia.

Rovnako môžu tieto režimy meniť. V praxi to znamená, že napríklad počas týždňa sa môžu rozhodnúť obsluhovať všetkých hostí, zatiaľ čo počas víkendov len zaočkovaných.

Preto je lepšie pred návštevou obľúbenej reštaurácie skontrolovať, aké pravidlá pre ňu v daný deň platia.

Podľa doterajších výsledkov prieskumu, ktorý realizovala iniciatíva Pomoc pre gastro, však zatiaľ väčšina majiteľov plánuje mať prevádzky otvorené pre všetkých.

Ako to bude s overovaním?

Treba sa pripraviť aj na prípadné kontroly takzvaných COVID pasov alebo testov či potvrdení o prekonaní ochorenia.

Ak si totiž reštaurácie vyberú, že budú obsluhovať iba skupinu OTP (skratka očkovaní, testovaní, prekonali ochorenie) majú podľa vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva SR (ÚVZ SR) právo tieto údaje kontrolovať.

„Hosť sa preukáže buď elektronicky, alebo vytlačeným preukazom či potvrdením,“ uviedla hovorkyňa iniciatívy Pomoc pre gastro Magdaléna Koreny. Podľa nej bude takéto kontrolovanie tak finančne, ako aj personálne a morálne pre podniky náročné.

Mnohí prevádzkari sa totiž boja, že si týmto spôsobom znepriatelia to málo zákazníkov, ktoré majú. Prieskum iniciatívy zo začiatku leta 2021 totiž ukázal, že návštevnosť podnikov je ešte stále slabšia ako pred koronou, teda sa do nich ľudia naplno nevrátili.

Podvodníkom sa prekážky nekladú

Druhou problematickou oblasťou je dodržiavanie týchto nariadení. Podľa Koreny totiž prevádzky nebudú kontrolovať osobné doklady.

V praxi tak môžu skontrolovať len existenciu samotného papierového potvrdenia, pričom si nemôžu overiť, či osoba, ktorá im ho predkladá, je skutočne osobou, ktorá sa zaočkovala alebo otestovala.

To platí aj pri QR kódoch očkovacieho a testovacieho certifikátu, respektíve potvrdenia o prekonaní, ktorými sa tak isto budú môcť zákazníci preukázať.

Podľa odborníka na IT Ondreja Macka sa totiž mobilná aplikácia, ktorá bude certifikáty overovať, bude dať pomerne ľahko obísť.

Stačí napríklad fotka COVID pasu očkovaného človeka. Preto je podľa odborníka na zodpovednosti ľudí, ako budú opatrenia dodržiavať.

Riešenie nie je jednoduché

Odstránenie možnosti aplikáciu porušovať je technicky zložité, čo Webnovinám potvrdil aj Martin Kollár z IT spoločnosti LYNX.

„Téma legitimácie hostí naráža totiž nielen na samotné technické riešenie, teda aplikáciu, ale tiež na právne otázky alebo aj sociologické kontexty, teda na to, ako to spoločnosť príjme,“ upozornil Kollár.

Reštaurácie by sa však podľa Koreny nemali báť toho, že budú za takéto obchádzanie vyhlášok občanmi zodpovedné. „Povinnosťou prevádzky má byť totiž kontrola, nie overovanie pravosti spomínaných dokumentov,“ uviedla hovorkyňa.

K tomu budú môcť zatiaľ využiť aplikácie zo zahraničia, napríklad českú čTečku, nemecký CovPass alebo belgický CovidScanBE.

V súčasnosti sa však testuje aj slovenská aplikácia s názvom OverPass Special a k dispozícii by podľa Macka mala byť od pondelka 16. augusta.

Pavol Miroššay zo spoločnosti Slovensko IT, ktorá sa vývoju aplikácie venuje, však doplnil, že jej uvedenie do prevádzky musí schváliť ministerstvo zdravotníctva.

Zodpovednosť nesie klient

Zodpovednosť za ich obchádzanie bude pritom podľa Koreny niesť zákazník. Podobne je to aj v prípade falošného papierového potvrdenia o očkovaní, teste či prekonaní COVIDu.

Jeho pravosť si totiž môže overiť polícia, ktorá má právo za porušenie vyhlášky ÚVZSR udeliť pokutu v blokovom konaní až do výšky 1 000 eur.

V správnom konaní sa môže suma vyšplhať až na 1 659 eur, avšak ukladá ju už príslušný ÚVZSR. Ak by sa vyhlášky rozhodli porušovať právnické osoby alebo fyzické osoby podnikatelia, môže im úrad v rámci kontrol udeliť pokutu až do 20 000 eur.

Tie sa podľa jeho hovorcu Mareka Eliáša realizujú priebežne. Len v júni sa preverilo dodržiavanie platných pravidiel u takmer 5-tisíc prevádzok a hromadných podujatí.

Chcelo by to viac času

Samotní prevádzkovatelia reštaurácií pritom nemajú problémy s dodržiavaním nových pravidiel na regionálnej úrovni. Avšak problémy im robí krátkosť času, ktorý majú na ich zavedenie do praxe.

Preto signatári iniciatívy Pomoc pre gastro požiadali na dnešnej schôdzke ministerstvo zdravotníctva, aby účinnosť vyhlášok, ktoré COVID automat upresňujú, posunulo aspoň o týždeň, na 22. augusta.

Či tak ministerstvo plánuje urobiť, nie je jasné, pretože na otázky Webnovín do uzávierky neodpovedalo. ÚVZSR sa tak podľa Eliáša bude riadiť súčasným znením vyhlášky, podľa ktorého nové pravidlá začínajú platiť v pondelok.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Magdaléna KorenyMarek EliášMartin KollárOndrej MackoPavol Miroššay
Firmy a inštitúcie LynxPomoc pre gastroSlovensko ITÚVZ SR Úrad verejného zdravotníctva SRWebnoviny.sk