Foto: Po Slovensku budú jazdiť nové vlaky, ide o najväčšiu investíciu ZSSK od jej vzniku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
ZSSK: Modernizácia vozového parku
Priestor pre cestujúcich novej modernej elektrickej jednotky pre regionálnu dopravu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) v okolí Žiliny. Vykonávacie rozhodnutie Európskej komisie (EK) schválilo finančný príspevok na veľký projekt - Modernizácia vozového parku. Nové elektrické jednotky plánuje národný dopravca nasadiť do regionálnej dopravy v Žilinskom samosprávnom kraji na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. Bratislava, 8. október 2018. Foto: SITA/ZSSK

BRATISLAVA 8. októbra (WebNoviny.sk) – Európska komisia schválila financovanie projektu Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK), pričom ide o druhú časť modernizácie železničných koľajových vozidiel.

Národný osobný vlakový dopravca v rámci pprojektu získa 25 nových elektrických vlakov za 160 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (192 mil. eur vrátane DPH).

Súpravy po dodaní v rokoch 2020 až 2022 nasadí do regionálnej dopravy v Žilinskom kraji na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš.

Privítali rozhodnutie ZSSK

Projekt je financovaný cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra zo zdrojov Európskej únie (85 % z nákladov) a zo štátneho rozpočtu (15 %).

ZSSK privítala rozhodnutie Európskej komisie. „Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že táto dôležitá dodávka vlakov smeruje k úspešnej realizácii projektu. S podobnými jednotkami ako tie, ktoré majú byť dodané, máme už dnes pozitívnu skúsenosť, takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Elektrické vlaky dodá konzorcium spoločností Škoda Transportation, a. s., Plzeň a ŽOS Trnava, a. s. na základe výsledkov verejného obstarávania a zmluvy z marca tohto roka.

Najväčšia investícia od vzniku ZSSK

Vlaky budú dodané v dvoch verziách – v kratšej trinásť kusov s dĺžkou 80 metrov a s kapacitou 247 miest na sedenie a v dlhšej 106-metrovej dvanásť kusov s kapacitou 343 miest. Je to doteraz najväčšia investícia ZSSK od jej vzniku v roku 2005. Železničný dopravca uzavrel s Ministerstvom dopravy a výstavby SR zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na projekt v júli tohto roka.

Niektorí naši kritici hovoria, že nemáme kupovať nové vlaky, ale radšej opravovať staré. Využitie fondov EÚ zrýchľuje zefektívňovanie prevádzky náhradou starých rušňov a vozňov za moderné jednotky. Týchto 25 nových vlakov nám umožní pracovať s našimi vozidlami efektívnejšie a vyradiť najporuchovejšie vozidlá, ktoré budú mať v roku 2021 viac ako 50 rokov,“ uviedol podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK Patrik Horný.

Zastarané vlaky sa vyraďujú

ZSSK poznamenala, že už rok a pol smeruje k znižovaniu stavu záloh, lepším opravám a efektivite. Náklady na kilometer i prepraveného cestujúceho sa podľa dopravcu znižujú, zastarané vlaky sa vyraďujú, obehy sa zefektívňujú.

ZSSK má dlhodobo pozitívnu skúsenosť s čerpaním eurofondov na obstarávanie nových koľajových vozidiel. Stratégia ZSSK z novembra 2016 tiež radikálne rieši vyraďovanie najporuchovejších modelov (napríklad rušne radu 240, tzv. laminátky) a podporuje masívne investície do opravárenského hmotného i ľudského zázemia, ktoré boli v minulosti zanedbávané,“ priblížil hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Táto stratégia tiež predpokladá popri raste výkonov ďalšie znižovanie rozsiahleho a rôznorodého vozňového parku ZSSK. V roku 2005 mala takmer dvetisíc rušňov a vozňov, v súčasnosti zhruba o 350 menej, hoci počet cestujúcich stále rastie.

Počet vozidiel ZSSK sa má do roku 2025 znížiť o 20 %, no dopravca očakáva, že vďaka ich nižšej poruchovosti a lepšiemu manažmentu počet cestujúcich i najazdených kilometrov narastie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Kováč
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko