Druhú etapu úseku R1 pri Žarnovici otvoria vo štvrtok

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cesta, výstavba
Symbolické poklepanie základného kameňa počas oficiálneho začiatku 1. etapy výstavby ďalšieho úseku rýchlostnej cesty R1 medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím 26. februára 2008. Foto: SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 19. januára (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. odovzdá vo štvrtok 20. januára popoludní do užívania druhú etapu úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie v dĺžke 8,4 kilometra a v plnom štvorpruhovom profile. Stane sa tak s dvojmesačným oneskorením, keďže cesta mala byť podľa zmluvy s dodávateľom hotová pôvodne do 23. novembra 2010. Oneskorenie ukončenia stavby spôsobili podľa diaľničiarov extrémne zrážky s následným odmäkom ešte v závere roka 2009, ale najmä zvýšená hladina rieky Hron, čím sa aktivoval existujúci zosuv na novobudovanej ceste na úseku dlhom 270 metrov. Diaľničná spoločnosť preto v závere minulého roka požiadala ministerstvo dopravy o zmenu stavby pred jej dokončením a kolaudačné rozhodnutia pre jednotlivé stavebné objekty.

Zmluvná cena druhej etapy stavby úseku R1 vo výške 103,59 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty by mala byť navýšená približne o 5 %. Dôvodom zvýšenia ceny sú podľa NDS vykonané práce navyše, ktoré sa týkajú zmeny technického riešenia stavebných projektov a zmeny legislatívy. Konečná cena prác bude známa až po definitívnom ukončení stavby. Zhotoviteľom stavby na R1 bolo Združenie Žarnovica II, vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Ďalšími členmi združenia sú firmy Strabag, s.r.o. Bratislava, Stavby silnic a železnic, a.s. Zlín a Inžinierske stavby, a.s. Košice.

Štvorprúdový úsek R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie bude dlhý spolu 18 kilometrov. Prvá etapa výstavby v dĺžke 9,6 kilometra bola odovzdaná do užívania v novembri 2009. Európska komisia (EK) schválila v marci 2010 vyčlenenie 111 mil. eur na financovanie projektu výstavby rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie. Stalo sa tak viac ako rok po podaní žiadostí o poskytnutie finančných prostriedkov. Brusel sa zaviazal, že z celkovej ceny investície 130,612 mil. eur preplatí 85 %, zvyšných 19,592 mil. eur pôjde zo štátneho rozpočtu. Projekt je podľa EK v súlade s dopravnou politikou Európskej únie, hovoriacej o tom, že peniaze majú smerovať do regiónov, ktoré podporu najviac potrebujú. Ide o tretí komisiou schválený veľký projekt nad 50 mil. eur v rámci sedemročného Operačného programu Doprava 2007 až 2013. Ministerstvo dopravy predložilo projekt na schválenie vo februári 2009.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať