Súd odložil vykonanie rozhodnutia úradu o zrušení tendra ŽSR

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Sudcovské kladivko

BRATISLAVA/TRNAVA 5. apríla (WEBNOVINY) – Krajský súd v Bratislave rozhodol o odklade vykonateľnosti rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý 2. marca uložil Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) zrušiť verejnú súťaž na modernizáciu 12-kilometrovej železničnej trate Zlatovce – Trenčianska Teplá. Pokiaľ by súd nerozhodol o odložení vykonateľnosti rozhodnutia úradu do 6. apríla, železničný tender by bol definitívne zrušený. Agentúru SITA o tom v utorok informovala trnavská firma TSS Grade, a.s., ktorá v súťaži predložila druhú najlacnejšiu ponuku. Zákazku mala získať spoločnosť Skanska SK, a.s. ako úspešný uchádzač s najlacnejšou ponukou. ŽSR, Skanska SK, a.s. a TSS Grade podali na súde žaloby na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia ÚVO o zrušení železničného tendra a zároveň navrhli odklad jeho vykonateľnosti. Súd zároveň schválil návrh trnavskej spoločnosti na spojenie troch správnych žalôb do jednej. Skanska navyše podala proti rozhodnutiu úradu aj sťažnosť do Európskej komisie.

Bratislavský krajský súd rozhodol o odklade rozhodnutia úradu o zrušení železničného tendra 4. apríla, a to až do právoplatného rozhodnutia súdu o žalobách. Proti tomuto rozhodnutiu súdu nie je prípustné odvolanie. „V prípade, že bude znemožnené zrealizovať predmetnú zákazku z dôvodu zrušenia verejného obstarávania, nebude možné priľahlé úseky inžinierskej stavby, realizované na základe verejnej súťaže ŽSR, napojiť a systém ETCS (Európsky zabezpečovací systém pre vlaky) aktivovať,“ zdôvodnil rozhodnutie hovorca Krajského súdu v Bratislave Pavol Adamčiak. Ak by bola inžinierska stavba ako celok nefunkčná, podľa súdu by vzniklo reálne riziko, žeby sa nenávratne zamedzilo čerpaniu prostriedkov z fondov Európskej únie, vyčlenených v rámci operačného programu Doprava na modernizácie železničnej trate, a reálne by tiež hrozilo nedodržanie európskej legislatívy a z toho vyplývajúce následky pre SR.

„Napriek tomu, že po tomto rozhodnutí súdu je podľa aktuálneho právneho stavu víťazom konkurenčná spoločnosť, sme radi, že súd zamedzil faktickému zrušeniu tendra. Naďalej sme totiž presvedčení, že výsledok súťaže nie je korektný, pretože súčasný de iure víťaz nesplnil podľa nášho názoru súťažné podmienky. Tieto záležitosti riešime samostatne – súdnou cestou, v čom by nebolo možné pokračovať v situácii, kedy by bol celý tender podľa nariadenia ÚVO zrušený“, povedal generálny riaditeľ TSS Grade, a.s. Tomáš Kizek. Trnavská firma plánuje poskytnúť obšírnejšie vysvetlenie svojho stanoviska k celej problematike tohto tendra na tlačovej konferencii 7. apríla v Bratislave.

Úrad pre verejné obstarávanie nariadil železničný tender zrušiť na základe kontroly spôsobu zadávania zákazky pred uzatvorením zmluvy. Zdôvodnil to porušením princípu transparentnosti a nediskriminácie uchádzačov pri verejnom obstarávaní. Súd by mal preskúmať zákonnosť rozhodnutia úradu. ÚVO trvá na tom, že v tomto prípade konal štandardným postupom pri ochrane verejného záujmu podľa platného zákona o verejnom obstarávaní.

Skanska predložila v tendri najnižšiu cenu, a to 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, a mala získať kontrakt na stavebné práce. Znemožnili to námietkové konania na úrade z iniciatívy TSS Grade a napokon kontrola priebehu súťaže. Trnavská firma, ktorá priebeh tendra aktívne kritizovala, navrhla druhú najlacnejšiu ponuku vo výške 245 mil. eur. Predpokladaná cena prác v obstarávaní, ktoré pôvodne vyhlásili ŽSR, bola vyše 296 mil. eur bez dane, pričom trvanie zákazky bolo naplánované na tri roky a štyri mesiace.

ŽSR vyhlásili tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá koncom roka 2009, ponuky štyroch skupín uchádzačov boli otvorené v marci 2010. Ďalšie dve konzorciá predložili vyššie ceny, a to 263 mil. eur a 279 mil. eur. Stavebné práce majú byť spolufinancované z Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o tretiu etapu prác v rámci modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov v dĺžke okolo 59 kilometrov. Prvá, druhá, ako aj štvrtá a piata etapa prác na tejto trati už začali.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia