Slovensko je v poskytovaní e-služieb pod priemerom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Počítač
Foto: SITA/Michal Svítok

BRATISLAVA 21. februára (WEBNOVINY) – Dostupnosť elektronických služieb poskytovaných štátnou správou v Európe z roka na rok rastie.

Európske vlády však musia popracovať na tom, aby štát poskytoval také služby, ktoré kopírujú bežný život občanov a podnikateľov, a to na jednom kontaktnom mieste. Vyplýva to z najnovšej porovnávacej štúdie eGovernment Benchmark 2010, ktorú pre Európsku komisiu vypracovala konzultačná spoločnosť Capgemini.

Štúdia analyzuje 32 krajín Európy, zahŕňa členské krajiny EÚ a Island, Turecko, Chorvátsko, Nórsko a Švajčiarsko,“ povedal na dnešnej tlačovej besede vedúci divízie verejnej správy Capgemini Peter Fedák. Štúdia sa zamerala na dva aspekty, a to plnú online dostupnosť a sofistikovanosť služieb.

Slovensko na chvost rebríčkov

Z výsledkov vyplýva, že online dostupnosť 20 základných služieb v sledovaných európskych krajinách dosahuje v roku 2010 v priemere 82 percent, čo oproti roku 2009 predstavuje nárast o 13 percent. Celková sofistikovanosť e-služieb vlani vzrástla o sedem percent na súčasných 90 percent. V oboch ukazovateľoch dominujú Írsko, Rakúsko, Malta a Portugalsko, ktoré dosiahli maximálne skóre.

Slovensko sa oproti poslednému meraniu zlepšilo v dostupnosti elektronických služieb o osem percent na úroveň 63 percent a v sofistikovanosti o deväť percent na súčasných 81. Napriek posunu je však Slovensko stále pod priemerom Európy, čo nás zaraďuje na chvost rebríčkov. „Ani v ukazovateli online dostupnosti ani v ukazovateli sofistikovanosti sme sa neposunuli. Na Slovensku je ešte veľa čo robiť, aby sme sa preklopili do prvej polovice,“ zhodnotil Fedák.
Omáš Pavlík a Peter Fedák
Foto: SITA/Nina Bednáriková

Správa sa po prvýkrát zameriava aj na regionálny a miestny rozmer elektronickej verejnej správy a poukazuje na výrazné rozdiely medzi jednotlivými krajinami.

Pokiaľ ide o služby poskytované predovšetkým na miestnej úrovni, menšie obce ich majú sprístupnené o polovicu menej ako väčšie mestá.

Napríklad kým menšie obce alebo mestá poskytujú na svojich webových stránkach len informácie, ako žiadať o kópiu rodného listu, na stránkach väčších miest je možné aj stiahnuť si potrebné formuláre.

Porovnávacia správa Európskej komisie o pokroku elektronickej verejnej správy v EÚ sa pripravuje od roka 2001. Cieľom prieskumu je porovnať rôzne európske krajiny a ich pokrok a rozlišovať najlepšie postupy. Analýza pokrýva viac ako 10 000 webových stránok a porovnáva napríklad online služby občanom ako daň z príjmu, hľadanie zamestnania, dávky sociálneho zabezpečenia, osobné doklady či možnosť zaregistrovať auto a prihlásiť sa na vysokú školu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie EK Európska komisia