BRATISLAVA 6. júla (WEBNOVINY) – Slovensku sa počet úmrtí na cestách darí znižovať. Spolu so Švédskom sa umiestnilo na treťom mieste za Luxemburskom a Maltou. Vyplýva to z najnovších štatistík, ktoré uverejnila Európska komisia.
Počet smrteľných dopravných nehôd v rámci EÚ klesol v roku 2010 o 11 percent. Počty sa však v rámci EÚ líšia. Slovensko patrí medzi tie európske krajiny, ktorým sa úmrtnosť na cestách darí znižovať najlepšie – v minulom roku ich bolo o 26 percent menej ako v roku 2009. Najlepšie si počínalo Luxembursko (33 %), Malta (29 %), Švédsko (26 %).
„Intenzívnym úsilím a cielenými opatreniami na európskej a národnej úrovni sa podarilo v rokoch 2001 – 2011 zachrániť viac než 100-tisíc ľudských životov, čím sa úmrtnosť znížila o 43 percent. Aj napriek tomu však európske cesty ešte stále nemožno považovať za bezpečné,“ informoval Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
V roku 2009 zahynulo pri dopravných nehodách 35-tisíc osôb a 1,7 milióna sa zranilo. Najčastejšími príčinami dopravných nehôd na európskych cestách sú neprimeraná rýchlosť, jazda na červenú, ignorovanie bezpečnostných pásov a alkohol. Spolu tvoria až 75 percent príčin úmrtí na cestách.
O 50 percent
Európska únia si na obdobie 2010 – 2020 dala za cieľ znížiť úmrtnosť na cestách o 50 percent
Podpredseda Európskej komisie Siim Kallas zodpovedný za dopravu uviedol:
„Je veľkým povzbudením, že sa takmer všetkým členským štátom podarilo úmrtnosť na cestách výrazne znížiť. Zaspať na vavrínoch však nie je namieste. Ešte stále na európskych cestách zahynie každý deň okolo sto ľudí. Od roku 2001 sme dosiahli výrazný pokrok a podarilo sa nám ušetriť približne 100 000 ľudských životov. Počet smrteľných nehôd a zranení je na našich cestách stále neprijateľný. Chceme, aby do roku 2020 počet úmrtí na našich cestách klesol o polovicu. A tak budeme sledovať, v akých vozidlách ľudia jazdia, kam jazdia a ako si pri jazde počínajú.“
Vodičov na cestách budú môcť stíhať na území celej EÚ
Umožní to návrh smernice, ktorú dnes poslanci EP schválili a ktorá oprávňuje zahraničné orgány stíhať páchateľov aj v ich domácich členských štátoch, na základe posilnenej spolupráce s miestnou políciou.
„Po viac ako troch rokoch diskusií je táto dohoda veľmi dôležitým krokom k ukončeniu pocitu beztrestnosti niektorých vodičov a k zníženiu obetí na našich cestách,“ uviedla na margo schválenia návrhu parlamentná spravodajkyňa, poslankyňa Inés Ayala Sender (S&D, ES).Cieľom novej legislatívy je zvýšiť bezpečnosť na cestách a zabezpečiť rovnosť pred zákonom pre všetkých vodičov v rámci EÚ, a to aj tých, ktorí pochádzajú z iného členského štátu než je ten, na ktorého území priestupok spáchali.
Členské štáty budú povinne poskytovať registračné informácie o vozidle, ktoré je podozrivé zo spáchania priestupku na území iného členského štátu. Majiteľovi automobilu bude následne zaslaný list, ktorý bude obsahovať opis priestupku, miesto, dátum a čas jeho spáchania, text vnútroštátneho predpisu, ktorý bol priestupkom porušený, ako aj zodpovedajúcu pokutu. Výšku pokuty a spôsob jej platby určí ten členský štát, na ktorého území bol priestupok spáchaný.
Agentúru SITA informovala Ivana Janíková Stavrovská z kancelárie Európskeho parlamentu na Slovensku. Výbor EP pre dopravu a cestovný ruch posilnil aj úroveň ochrany osobných údajov. Orgány členských štátov, na ktorých území sa priestupok stal, budú po ukončení konania povinné vymazať údaje o páchateľovi.
Po schválení Európskym parlamentom musí smernicu odobriť aj Rada EÚ, aby mohla deň po jej uverejnení v Úradnom vestníku EÚ vstúpiť do platnosti. Členské štáty budú mať následne 24 mesiacov na jej transpozíciu do vnútroštátnej legislatívy. Nové pravidlá sa nebudú týkať Írska, Veľkej Británie a Dánska, ktoré sa k nim však môžu pripojiť neskôr.