Predaj elektroniky v západnej Európe klesá

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
TV
Foto: flo-today.com

BRATISLAVA 9. septembra (WEBNOVINY) – Trh so spotrebnou elektronikou (SE) zaregistroval v prvej polovici roka 2011 podstatný pokles. Za prvých šesť mesiacov roka klesli tržby v západnej Európe celkovo o 11,3% v porovnaní s rovnakým obdobím predošlého roka.

Televízory: V kurze sú väčšie uhlopriečky

Krajiny západnej Európy vykazujú pokles tržieb v segmente TV vo výške 14%. 32-palcové TV zostávajú najpopulárnejšou kategóriou, napriek tomu, že v prvej polovici roka 2011 ich predaj poklesol o 28%. Trend pri nákupe LCD televízorov smeruje skôr k väčším obrazovkám. Televízory s 40-palcovými a väčšími obrazovkami predstavujú takmer 50%-ný podiel tržieb a toto číslo stále narastá.

Integrovaný digitálny tuner a „full HD“ už predstavujú štandardné funkcie televízorov. Televízory s 3D funkciou v súčasnosti majú 16%-ný podiel tržieb. Priemerná cena televízora však napriek tomu v porovnaní s prvým polrokom 2010 poklesla o 7% a pokles cien bol ešte vyšší (39%) v segmentoch LED a 3D. S priemernou cenou vo výške 459 EUR za LCD TV a 748 EUR za plazmový televízor (stav k prvému polroku 2011), míňajú spotrebitelia podstate menej ako pred rokom, kým vlastnosti a funkcie produktov sú opäť rozvinutejšie.

V západnej Európe sa počet predaných televízorov za celý rok 2011 odhaduje na 39 miliónov. Predovšetkým budúcnosť televízorov s 3D funkciou je mimoriadne sľubná a GfK Retail and Technology predpovedá pre západnú Európu predaj 6,4 milióna 3D televízorov.

DVD/Blu-ray rekordéry, prehrávače a kamery
DVD
Foto: Martin Kamenický

Západoeurópsky trh s DVD a Blu-ray prehrávačmi a rekordérmi klesal aj v prvej polovici roka 2011. Predaj DVD a Blu-ray prehrávačov sa prepadol v niektorých krajinách o viac než 40% (napr. v Španielsku), kým pokles v Nemecku bol na úrovni 12% len mierny.

Hlavnou príčinou tohto poklesu bola drastická redukcia dopytu po klasických DVD prehrávačoch, keď pokles predaných jednotiek klesol v západnej Európe o 29%. Naproti tomu sa trh s Blu-ray prehrávačmi vyvíjal pozitívnejšie s 20%-ným nárastom na cca 1,5 milióna predaných prehrávačov.

Trh s kamkordérmi v medziročnom porovnaní poklesol v prvom polroku 2011 o 12% a zaznamenal počet predaných kusov vo výške 1,7 milióna. Tržby poklesli o 21% na menej ako 400 miliónov EUR.

Hi-fi /domáce kiná: populárne sú dokovacie systémy a internetové rádia

Zákazníci v súčasnosti platia za hi-fi zariadenia a domáce kiná o takmer 7% menej ako v prvej polovici roka 2010. V porovnaní s inými západoeurópskymi krajinami Nemecko vyčnieva, keďže zaznamenalo nárast predaja v tejto kategórii o 4,6%, kým ostatné trhy sa zväčša vyvíjali negatívne.

Na trhu s domácim audio vybavením sú rastúce segmenty: plne vybavené audio systémy s integrovanými MP3 dokovacími stanicami (vygenerovali 20% tržieb), systémy s internetovým rádiom (40% nárast tržieb) a zariadenia so „surround sound“ systémom. Je tiež veľký dopyt po zariadeniach s integrovanými Blu-ray prehrávačmi, ktoré zaznamenali nárast predaja o 46%.

V prvej polovici roka západoeurópski spotrebitelia minuli zhruba o 17% menej na prenosné audio zariadenia. Toto sa dá primárne pripísať poklesu v dopyte po MP3 a MP4 prehrávačoch, z ktorých sa predalo o 19% menej. Tieto špecializované audio prehrávače čelia čoraz intenzívnejšej konkurencii zo strany smartfónov a mobilov. Na dôležitom trhu v Spojenom kráľovstve bol prepad tržieb mimoriadne dramatický (29%), kým pokles v Nemecku a Taliansku bol miernejší na úrovni 13% respektíve 12%.

Všetky uvedené dáta pochádzajú z prieskumu agentúry GfK Retail and Technology vo viac než 90 krajinách sveta. Pokiaľ nie je uvedené inak, hodnotenie vývoja na trhu je založené na údajoch zo šiestich západoeurópskych krajín: Francúzska, Nemecka, Talianska, Holandska, Španielska a Spojeného kráľovstva.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie GfK Growth from Knowledge