Poslanec Baška sa musel zblázniť, hovorí Ľubomír Galko

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Letecké dni
Medzinárodné letecké dni Slovak International Air Fest (SIAF) 2011 sa tento rok uskutočnili na letisku Sliač. Foto: Ilustračné foto SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 22. septembra (WEBNOVINY) – Pán Baška sa musel zblázniť, reagoval dnes minister obrany Ľubomír Galko (SaS) na tvrdenia svojho predchodcu Jaroslava Bašku o údajnej netransparentnosti a nehospodárnosti pri výbere organizátora tohtoročných Národných leteckých dní.

„Pán Baška je trúba, pretože len trúba môže predstúpiť pred novinárov a môže chcieť odo mňa vysvetlenie, prečo sme my urobili letecké dni lacnejšie a transparentnejšie, ako to urobil on sám,“ vyhlásil Galko.

Letecké dni

Bývalý minister obrany Jaroslav Baška (Smer-SD) tvrdí, že jeho nástupca Ľubomír Galko má len plné ústa transparentnosti, ale so štátnym majetkom narába netransparentne a nehospodárne. Príkladom sú podľa Bašku tohtoročné letecké dni. Poslanci NR SR za Smer-SD chcú zvolať mimoriadne rokovanie brannobezpečnostného výboru, kde sa chcú Galka spýtať, koľko letecké dni stáli.

Tender na výber organizátora leteckých dní

Baška tvrdí, že Galko neštandardným spôsobom priamo ovplyvňoval tender na výber organizátora leteckých dní. „Účelovo sa zmenili podmienky a termíny súťaže ako aj zloženie komisie a aj výška finančnej zábezpeky, ktorú rezort obrany v prvej výzve požadoval,“ uviedol Baška.

K dispozícii má dve súťažné výzvy a hovorí, že ak by prvá výzva nebola zrušená, tak súťaž vyhrá firma, ktorá organizovala národné letecké dni v minulosti. „Áno, menili sa podmienky súťaže – a menili sa práve preto, aby sa aj skutočne mohlo súťažiť, aby sa do nej mohli prihlásiť viacerí záujemcovia,“ reagoval Galko a dodal, že priame zadanie menili na skutočnú súťaž.

Vo výzve sa nemenila len podmienka zábezpeky, ale aj zloženie komisie – podľa Bašku tam bol priamo dosadený Galkov hovorca, zmenili sa aj termíny. „Ja sa pýtam pána Galka, prečo mu tak záležalo na tom, aby organizáciu národných leteckých dní tento rok vyhrala úplne iná spoločnosť?“ opýtal sa Baška. Galko sa zas pýta, prečo Baškovi zas záleží na druhej firme.

„Vybral si azda, keď bol ministrom, províziu na niekoľko rokov dopredu, alebo čo je vo veci?“ opýtal sa Galko. Vysvetľoval, že jeho hovorca Ivan Rudolf išiel do komisie preto, aby sa zhodnotili prípravy podujatia aj z hľadiska médií.

Komisia napriek zmene podľa Bašku vybrala nevýhodnejšiu ponuku

„Nevýhodnejšiu v tom, že tá druhá neúspešná spoločnosť … ponúkla, že uhradí palivá za lietadlá pozvaných armád, toto víťazná ponuka neobsahovala,“ vyhlásil Baška. Suma za palivá sa údajne blíži k 100-tisíc eur, je to najnákladnejšia položka leteckých dní. „Pán Baška klame, ak hovorí, že druhá ponuka bola lepšia,“ reagoval Galko s tým, že keby bola lepšia, tak by vyhrala. „Pán Baška klame aj v tom, že druhá spoločnosť ponúkla preplatenie paliva,“ dodal. Galko potom citoval z jej ponuky, kde sa uvádza, čo všetko pokryje, ale mimo paliva.

Podľa Galkových slov zaplatili za palivo zahraničným účastníkom 29-tisíc eur, pričom v takomto objeme by mali dať našim lietadlám palivo recipročne v zahraničí, keď pôjdu na nejaké podujatie. Za predchádzajúceho vedenia pri minuloročných leteckých dňoch podľa Galka rezort takto zaplatil 37-tisíc eur. Navyše, vtedy ministerstvo aj organizátorovi zaplatilo 100-tisíc eur, ktoré sa už tento rok neplatili.

V zmluve bola aj pokuta, keby rezort obrany neposkytol na letecké dni leteckú základňu Sliač. Ďalší problém vidí Baška v tom, že MO SR dalo bezplatne k dispozícii leteckú základňu spoločnosti, “ktorá na nej skasírovala aj majiteľov stánkov a ďalších dodávateľov, ktorí bolo na týchto leteckých dňoch“. V zmluve sa o ďalšom podnájme alebo prenájme nehovorí. „Rezort obrany na čele s ministrom Galkom poskytli štátny majetok – celú leteckú základňu Sliač bezplatne súkromnej spoločnosti, ktorá si na tom zorganizovala svoj súkromný biznis,“ dodal.

Podľa Galka bolo logické, že rezort obrany ako hlavný partner podujatia poskytol základňu. „Neviem, čo by si pán Baška predstavoval, kde by mali vzlietať a pristávať tie lietadlá, či niekde v aquaparku alebo na diaľniciach, len to by ich museli tí Smeráci najprv postaviť počas minulého obdobia,“ povedal Galko. Reagoval aj na Baškovu pripomienku, že na rekonštrukciu Sliača išlo pred časom veľa peňazí, pričom to boli aj miliardy zo Severoatlantickej aliancie. „Áno, je to pravda a riešime už aj toto, tie zistenia nebudú pre pána exministra nijak potešujúce, pretože tie investované miliardy už rieši polícia,“ uviedol Galko.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav BaškaĽubomír Galko