BRATISLAVA 14. augusta (WebNoviny.sk) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaznamenali za prvý polrok 18 nehôd na železničnom priecestí, čo je o sedem menej ako za prvých šesť mesiacov minulého roka. „Pri nehodách zahynuli štyri osoby, išlo o dvoch vodičov auta a o dvoch chodcov. Z celkového počtu šesť ťažko zranených boli štyria vodiči a dvaja spolujazdci,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Tri nehody sa stali na nezabezpečenom železničnom priecestí, ostatné nehody na priecestiach, kde bola vybudovaná výstražná svetelná a zvuková signalizácia bez závor alebo dokonca aj so závorami. Škody na cestných motorových vozidlách dosiahli následkom týchto nehôd 51 700 eur, dopravcom vznikla škoda 249 217 eur a ŽSR má škodu 2 659 eur.
Kotlebovci reagujú na rozhodnutie zakázať hliadky vo vlakoch
Vodiči stále hazardujú
„ŽSR stále evidujú nezodpovedné správanie sa až hazard vodičov pri prejazde cez priecestie. Vodičom stále chýba dostatočná pozornosť a svojou nedbanlivosťou spôsobujú správcovi železničnej infraštruktúry nemalé materiálne škody,“ uvádza sa ďalej v tlačovej správe. Od začiatku roka 2016 evidujú železnice 55 poškodení ramien závor a výstražníkov, ktoré sú súčasťou zabezpečovacieho zariadenia na železničných priecestiach. V minulom roku sa vyskytlo 90 prípadov takýchto poškodení. Ani jedna situácia sa nestala pre záchranu života, keď by bolo prerazenie závor akceptovateľné.
Najviac prípadov poškodenia priecestných zabezpečovacích zariadení evidujú ŽSR v Čiernom pri Čadci, kde minimálne raz za mesiac prevažne kamióny buď vyrazia, alebo zlomia rahno závor. Vodič, ktorý takto prejde priecestím, sa okrem škody, ktorú spôsobí ŽSR, dopúšťa aj priestupku proti bezpečnosti a plynulosti v cestnej premávke. Na mieste mu môže dať pokutu až do 650 eur.
Železnica má vždy prednosť
ŽSR prevádzkujú vyše 600 železničných priecestí so závorami, v tomto roku už dali na opravy 103 889,48 eura. V minulom roku to bolo 202 642,74 eura. „Železnice Slovenskej republiky v tejto súvislosti apelujú na vodičov, aby pri prejazde cez železničné priecestia boli pozornejší a ohľaduplnejší, dodržiavali zákon o premávke na pozemných komunikáciách. Pre vodičov, cyklistov, chodcov aj motocyklistov platí, že pri križovaní železnice a cesty má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/hod.,“ dodala hovorkyňa.
Pavliková zároveň pripomína, že vodič nesmie vojsť na železničné priecestie, ak striedavo blikajú červené svetlá, ak prerušovane zvoní húkačka alebo zvonček, ak sa spúšťajú alebo dvíhajú závory, ak je vidieť alebo počuť prichádzajúci vlak, ak dáva zamestnanec dráhy znamenie na zastavenie krúžením červenou alebo žltou zástavkou alebo červeným svetlom a ak situácia na železničnom priecestí nedovoľuje, aby ho vodič bezpečne prešiel.