Plnenie indikátorov kvality je štandardné

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Všeobecná zdravotná poisťovňa
Foto: SITA/Ján Lörincz

BRATISLAVA 15. apríla (WEBNOVINY) – Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti dosahujú v rámci hodnotenia indikátorov kvality štandardnú úroveň. Vyplýva to z informácií, ktoré zverejnila štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa. Tá pritom hodnotila takmer 10 tis. všeobecných lekárov, špecialistov a nemocníc.> „Z celkového počtu hodnotených poskytovateľov dosiahlo takmer 98 % štandardnú úroveň,“ uviedol riaditeľ sekcie stratégie a politiky zdravia poisťovne Martin Višňanský. Necelé 2 % vykazujú nízku úroveň a iba 0,17 % vysokú.

Indikátory kvality pritom berie poisťovňa do úvahy pri uzatváraní zmlúv. Všeobecná zdravotná im prikladá 10 %. Väčší dôraz kladie na materiálno-technické vybavenie (30 %), personálne zabezpečenie (30 %) a dostupnosť (30 %). Úroveň lekára alebo nemocnice v jednotlivých ukazovateľoch si však môžu skontrolovať aj pacienti. Poisťovňa totiž hodnotenie za rok 2009 zverejnila aj na svojej internetovej stránke.

Indikátormi kvality sa napríklad pri všeobecných lekároch pre dospelých a pre deti a dorast sleduje ich dôraz na prevenciu, či úroveň návštevnosti, pri špecialistoch skríning rakoviny krčka maternice alebo výskyt zubného kazu. V nemocniciach sa zase podľa Višňanského okrem iného sleduje reoperovanosť alebo rehospitalizovanosť.

Hodnotenie Všeobecnej zdravotnej ukázalo, že prevencia u dospelých má u väčšiny poskytovateľov štandardnú úroveň. Taktiež z neho vyplynula slušná úroveň prevencie pred rakovinou krčka maternice, ale aj „obavu“ ľudí chodiť zubárovi. V prípade opakovanej hospitalizácie alebo operácie v súvislosti s tým istým ochorením sa neobjavili žiadne extrémne hodnoty.

Súčasťou hodnotenia boli po prvý raz aj ekonomické indikátory kvality. Práve tie budú podľa Višňanského významným nástrojom pre ďalšiu stratégiu nákupu zdravotnej starostlivosti poisťovne. Pri ekonomických indikátoroch zdôraznil najmä ukazovateľ preskripcie alebo jednodňovej starostlivosti.

Súčasťou indikátorov je aj subjektívne hodnotenie poskytovateľov samotnými pacientmi. Poisťovňa v tejto súvislosti zaslala asi 7 tis. dotazníkov. Vrátila sa jej približne tretina. Poistencov sa napríklad pýtala na starostlivosť lekárov a sestier na oddelení, poskytnutú zdravotnú starostlivosť, ale aj na kvalitu ubytovania a stravy. Z výsledkov vyplynulo, že najviac boli spokojní so správaním lekárov a naopak najmenej s kvalitou stravy.

Na základe hodnotenie pacientov vytvorila poisťovňa aj rebríček zdravotníckych zariadení. Zaradila do neho iba tie nemocnice, za ktoré sa vrátilo viac ako 30 dotazníkov. Najlepšie dopadol Národný ústav srdcových a cievnych chorôb, a.s. Bratislava. Višňanský však pripomenul, že ide o čisto subjektívne hodnotenie pacientov a že sa týka iba zlomku ukončených hospitalizáciu. Napriek tomu podľa neho vytvára minimálne priestor na diskusiu.

Všeobecná zdravotná poisťovňa je najväčšia zdravotná poisťovňa na Slovensku. K 1. januára tohto roka sa zlúčila sa Spoločnou zdravotnou poisťovňou. Stará sa o približne 3,5 mil. klientov.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie VšZP Všeobecná zdravotná poisťovňa