Plavebná komora Vodného diela Gabčíkova prešla modernizáciou, zvyšuje bezpečnosť a plynulosť dopravy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vodné dielo Gabčíkovo
Pravá plavebná komora Vodného diela Gabčíkovo. Foto: NasaDoprava.sk/Martin Benko.

Zmodernizovaná pravá plavebná komora Vodného diela Gabčíkovo, ktorá je v prevádzke už viac ako dva týždne, zvyšuje bezpečnosť a plynulosť vodnej dopravy na Dunaji.

Generálny riaditeľ štátneho podniku Vodohospodárska výstavba Vladimír Kollár v utorok informoval, že skúšky preverili funkčnosť a spoľahlivosť jednotlivých technologických zariadení pravej komory s dôrazom na bezpečnosť plavby a samotnej prevádzky.

Očakávaná intenzívnejšia plavba lodí

„Vďaka inovácií celého riadiaceho systému očakávame, že plavba cez stupeň Gabčíkovo bude rýchlejšia a plynulejšia,“ povedal Kollár na oficiálnom odovzdaní pravej plavebnej komory do užívania.

Celková hodnota projektu dosiahla 145 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, z čoho necelých 123 mil. eur (85 %) je zo zdrojov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy a zvyšných 22 mil. eur (15 %) predstavuje národné spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu.

Som presvedčená o tom, že vďaka tomuto realizovanému projektu bude plavba lodí na tejto medzinárodnej trase bezpečnejšia, plynulejšia ako aj intenzívnejšia,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy a výstavby Katarína Bruncková.

Niekoľkomesačné meškanie pre koronavírus

Stavebné práce na modernizácii plavebných komôr Vodného diela Gabčíkovo mali pre pandémiu koronavírusu niekoľkomesačné meškanie. S osádzaním nových oceľových konštrukcií v pravej plavebnej komore začali vlani v júni.

Omeškanie prác spôsobili aj neočakávané okolnosti zistené počas realizácie prác na hornom zhlaví, kde nebolo možné v rámci prípravy na osádzanie horných vrát pokračovať podľa pôvodne odsúhlaseného postupu. To si vyžiadalo kompletnú zmenu technického riešenia armatúr horných vrát. Vodohospodári už začali aj s modernizačnými prácami v ľavej plavebnej komore vodného diela, naplánované sú na približne štrnásť mesiacov.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Katarína Bruncková
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRVVB Vodohospodárska výstavba