Opustené železničné trate na Slovensku dostávajú nové využitie, stávajú sa z nich cyklotrasy

Transformácia železničných tratí na cyklocesty je možná na základe novely zákona o dráhach.
cyklotrasa
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Nevyužívané železničné trate na Slovensku získavajú nový význam. Vďaka spolupráci Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), regiónov a samospráv sa z pôvodných železničných koridorov stávajú bezpečné a moderné cyklotrasy. Ide o ekologické riešenie, ktoré podporuje udržateľnú mobilitu a zároveň zachováva historické stopy železničnej infraštruktúry.

Ako informovala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková, transformácia je možná na základe novely zákona o dráhach, ktorá umožňuje dočasné využitie neprevádzkovaných dráh pre účely nemotorovej dopravy.

Správne riešenie

„Ako železničiarovi mi srdce krváca, keď dochádza k rušeniu trate, ale ak zostáva línia zachovaná a slúži verejnosti v prospech zdravia, mobility a budúcnosti, považujem to za správne riešenie,“ uviedol generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.

ŽSR vypracovali vlastný manuál postupov, ktorý usmerňuje právne, technické a majetkové procesy potrebné na realizáciu cyklotrás na železničných pozemkoch. Cyklotrasy môžu vzniknúť na základe nájomnej zmluvy, vecného bremena alebo, v prípade trvalo zrušených tratí, aj kúpou pozemkov a pôvodných konštrukcií.

Jedným z príkladov je cyklotrasa Piešťany – Vrbové, ktorá vznikla na úseku pôvodnej trate č. 103. Na takmer 7,6 kilometroch v súčasnosti vedie cyklotrasa spájajúca Vrbové, Krakovany a Trebatice s Piešťanmi. Výstavba sa začala vo februári 2024 a projekt sa aktuálne nachádza v kolaudačnej fáze. Za projektom stojí Združenie Zelená cesta.

Tridsaťkilometrová trasa v Novohrade

Ďalším príkladom je cyklotrasa medzi Poltárom a Rimavskou Sobotou. Banskobystrický samosprávny kraj tu vybudoval približne 30 kilometrov dlhú trasu na mieste bývalej železnice z roku 1913. Cyklistom ponúka prejazdy cez mosty, tunel aj výhľady do prírody Novohradu.

V prípravnej fáze je aj projekt Štiavnická Anča, cyklotrasa medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou. Momentálne je vyznačená v teréne s využitím poľných a lesných ciest, pričom čaká na ďalšie povoľovacie kroky. „Recyklácia železničných koridorov na cyklocesty je nielen udržateľným riešením, ale aj krásnym spôsobom, ako uchovať historické stopy železníc a vdýchnuť im nový život,“ dodala Lániková.

Viac k osobe: Ivan BednárikPetra Lániková
Firmy a inštitúcie: ŽSR Železnice Slovenskej republiky