O trase a podobe diaľnice D1 k hranici s Ukrajinou rozhodne chystaná štúdia, povedal Kmeť k snu východniarov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Jaroslav Kmeť
Jaroslav Kmeť - štátny tajomník ministerstva dopravy. Foto: koláž WBN, www.facebook.com www.gettyimages.com
  • aktualizované 12. januára 2023, 7:35

Podobu plánovanej trasy diaľnice D1 medzi Košicami a štátnou hranicou s Ukrajinou určí pripravovaná štúdia realizovateľnosti.

Úsek potrebný pre rozvoj Zemplína

Štátny tajomník Ministerstva dopravy SR Jaroslav Kmeť (nom. Sme rodina) hovorí, že z hľadiska súčasnej dopravnej intenzity to vyzerá na polovičný profil, avšak na druhej strane ide o cestu transeurópskeho dopravného koridoru a ten má podmienku byť v plnom profile.

„Budeme musieť rokovať s Útvarom hodnoty za peniaze a vo výsledku spraviť nejaké rozhodnutie. Netreba však predbiehať, ale musíme si počkať na výsledky štúdie,“ uviedol v rozhovore pre agentúru SITA a portál SITA Doprava Kmeť.

Udalosti predchádzajúcich mesiacov podľa neho ukázali, že je potrebné mať kvalitné a rýchle spojenie s Ukrajinou. „Navyše, tento úsek diaľnice je potrebný pre rozvoj Zemplína,“ poznamenal rezortný štátny tajomník.

Vyhodnocovanie prieskumov

Štúdia realizovateľnosti pre poslednú časť D1 k hraniciam s Ukrajinou by mala byť hotová na prelome mája a júna.

„V súčasnosti sa vyhodnocujú dopravné prieskumy v území. Na základe nich sa vypracujú trasovania diaľnice a výsledný dopravný model,“ informoval následne na sociálnej sieti Kmeť.

Skúsenosti zo sveta, ale aj Slovenska podľa neho ukazujú, že k rozvoju regiónov pomáha výstavba dopravnej infraštruktúry, cestnej a železničnej.

Zvýšil by sa potenciál regiónu

„V rámci Slovenska ide o významný dopravný projekt. Vie priniesť nových investorov na Zemplín. Automobilky a iné výrobné podniky hľadajú svojich subdodávateľov, ktorí sú v 30-minútovej vzdialenosti od továrne,“ priblížil Kmeť. Vystavaním diaľnice tak podľa neho môžu prísť nové podniky na Dolný a Horný Zemplín pre automobilku Volvo či spoločnosť Bosch.

„Región Zemplína ponúka mnoho atraktívnych miest pre turistov. Výstavbou diaľnice sa zvyšuje aj potenciál regiónu tak, ako tomu bolo v prípade Liptova a Vysokých Tatier. A ide o strategickú komunikáciu, ktorá bude prepájať Slovensko s Ukrajinou v čase, keď bude prúdiť tovar pre obnovu z krajín Európskej únie,“ dodal Kmeť.

O spoločnom sne východniarov – diaľnici na Zemplíne diskutoval štátny tajomník s generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimírom Jackom, predsedom Občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín Petrom Báthorym a poslancom Národnej rady SR za Sme rodina Milošom Svrčekom. Všetci pochádzajú z východného Slovenska.

Celý rozhovor s Jaroslavom Kmeťom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Jaroslav KmeťMiloš SvrčekPeter BáthoryVladimír Jacko
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNárodná rada SRNDS Národná diaľničná spoločnosťSme rodinaÚHP Útvar hodnoty za peniaze