Diaľničiari hlásia pokles výnosov z predaja diaľničných známok, vodiči nákup odkladajú pre pandémiu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Dialnica d1
Foto: ilustračné, SITA/Michal Burza

V januári tohto roka si motoristi zakúpili takmer 449-tisíc kusov elektronických diaľničných známok (eDZ). Príjem z ich úhrady dosiahol takmer 16 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Ako v tlačovej správe uviedla Národná diaľničná spoločnosť (NDS), tohtoročný predaj známok je v porovnaní s rokom minulým pozvoľnejší. V januári minulého roka totiž NDS predala takmer 729-tisíc kusov známok za viac ako 24,3 milióna eur.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Najvyšší výnos z predaja diaľničných známok NDS dosahuje pravidelne na začiatku roka. V januári končí platnosť päťdesiateurových ročných diaľničných známok a veľká skupina motoristov sa tak snaží zabezpečiť si novú ročnú diaľničnú známku platnú na aktuálny rok.

Nákup známky odkladajú

„Pre prijaté opatrenia na zabránenie šírenia ochorenia COVID-19, ako aj z dôvodu minuloročného zavedenia predaja 365-dňovej eDZ, však mnoho vodičov nákup diaľničnej známky tento rok zatiaľ odkladá,“ uviedla NDS. Januárový predaj eDZ na vozidlá registrované na Slovensku medziročne klesol o tretinu, pri zahraničných vodičoch sa počet predaných eDZ medziročne znížil o viac ako polovicu.

Nižší záujem o diaľničné známky zo strany motoristov sa premietol aj do celkového výberu z úhrady eDZ, ktorý v januári tohto roka medziročne klesol o 34,5 percenta. „Napriek tomu sme v januári zaznamenali najvyšší výber od zavedenia protipandemických opatrení v marci minulého roka. Napríklad v decembri 2020 predstavoval 1,95 milióna eur. Medzimesačne tak vzrástol viac ako osemnásobne,“ upozornila NDS.

Najviac kupovali ročnú eDZ

Na samotnom januárovom výbere sa najviac podieľala ročná eDZ (13,6 milióna eur), nasledovaná 365-dňovou (1,6 milióna eur), 10-dňovou (576,1 tisíca eur) a 30-dňovou eDZ (181,4 tisíca eur). Najkupovanejšou v januári bola opäť ročná známka (325 478 kusov). Za ňou skončili 10-dňová (69 160 kusov), 365-dňová (38 744 kusov) a 30-dňová eDZ (15 543 kusov). Kým u slovenských vodičov sa na začiatku roka teší najväčšej obľube ročná eDZ, pri zahraničných je každý mesiac dopyt najmä po 10-dňovej eDZ.

Podiel Slovákov na januárovom výbere stúpol medzimesačne zo 60 percent až na 90 percent. „Najmä pre zníženie cezhraničnej mobility z každých 10 predaných známok patrilo viac ako osem kusov domácim vodičom,“ uviedla NDS. Zahraniční vodiči si najviac známok zakúpili na vozidlá registrované na území Čiech (23 224 ks), Nemecka (11 320 ks), Poľska (8 556 ks), Maďarska (6 012 ks) a Rakúska (5 489 ks).

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie Národná diaľničná spoločnosť (NDS)