Ivan Šimko: Smer sa bojí, preto navrhol moratórium na prieskumy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Moratórium na preskumy
Predseda Smer-SD Robert Fico Foto: SITA/ľudovít Vaniher

Smer sa chce vyhnúť zverejňovania poklesu svojich preferencií, aby si aj vďaka tomu udržal pred voľbami pokoj v strane. Pre webnoviny.sk to povedal jeden z bývalých lídrov SDKÚ Ivan Šimko na margo schválenia 50-dňového moratória na prieskumy preferencií pred voľbami.

Podľa neho prieskumy vo vnútri strán vytvárajú atmosféru a podporujú autoritu vedenia. Ak sa darí, tak vedenie má plnú podporu a naopak, keď sa nedarí, tak sa začína prejavovať nespokojnosť.

Problémy budú mať aj niektoré strany

Sociológ Michal Vašečka si myslí, že moratórium bude robiť problémy aj niektorým stranám. Mnohé z nich totiž nemajú na to, aby si zaplatili vlastný prieskum a v dôsledku absencie verejných prieskumov tak nebudú schopné prispôsobovať svoju stratégiu, ktorá sa niekedy musí meniť aj v priebehu kampane.

Moratórium ovplyvní predvolebnú kampaň

Podľa Vašečku embargo zásadným spôsobom ovplyvní predvolebnú kampaň. Ľudia budú ochudobnení a nebudú vedieť posunúť svoje správanie. Dodal, že silné politické strany si aj naďalej budú robiť vlastné prieskumy. Napríklad pred poslednými voľbami strany z vlastných prieskumov vedeli, že Kotleba prekročí 5-percentnú hranicu.

Potvrdzuje to aj Šimko. Jeho bývalá SDKÚ si robila vlastné prieskumy, zamerané predovšetkým na programové otázky. „Chceli sme sa dozvedieť, ako sú ľudia spokojní s niektorými návrhmi. Môžem to nazvať účelové prieskumy,“ dodal. V prípade preferencií sa ale spoliehali na pravidelné prieskumy agentúr. Osobne ale nebol veľkým priateľom využívania prieskumov.

Budú prieskumy v zahraničných médiách?

Vašečka je presvedčený, že ak ostane v platnosti 50-dňové obmedzenie moratória (pozn. red.: Prezidentka podala na Ústavný súd SR podanie a žiada pozastaviť účinnosť), prieskumy preferencií sa budú zverejňovať v zahraničných médiách.

Konateľ prieskumnej agentúry AKO Václav Hřích povedal, že ich agentúra prieskumy počas moratória nebude zverejňovať.

Majiteľ agentúry Polis Ján Baránek však dodal, že ak si niekto prieskum v tomto období zaplatí, je na objednávateľovi, ako s ním bude nakladať. Osobne sa obáva, že sa na sociálnych sieťach vytvára priestor pre falošné prieskumy od neznámych autorov.

Volebná komisia sa ešte zaoberá prezidentskou kampaňou

Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán sa chce zamerať práve na sociálne siete, aby zistila, či sa moratórium neporušuje.

Jej predseda Eduard Bárány pre webnoviny.sk povedal, že dohody so sociálnymi sieťami pri zisťovaní pôvodu statusu existujú aj z minulosti. „Ešte stále napríklad vyhodnocujeme niektoré veci z prezidentskej kampane. Božie mlyny melú pomaly ale isto,“ dodal.

Bárány si tiež myslí, že sa v prípade potvrdenia moratória budú prieskumy zrejme objavovať v zahraničných médiách. Podľa neho ale bude ich dosah na Slovensku omnoho menší, ako v prípade zverejnenia v slovenských médiách.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eduard BárányIvan ŠimkoJán BaránekMarian KotlebaMichal VašečkaVáclav Hřích
Firmy a inštitúcie Agentúra AKOPolis SlovakiaSDKÚ-DS Slovenská demokratická a kresťanská únia – Demokratická stranaSMER-SDŠtátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán