BRATISLAVA 15. februára (WEBNOVINY) – Prvá generácia Mercedesu triedy A prišla na trh v roku 1997 a stala sa prvým Mercedesom s pohonom predných kolies. Istým popudom k vzniku tohto modelu bolo aj to, aby manželky zákazníkov „trojcipej hviezdy“ nemuseli chodiť nakupovať autá k iným značkám. Prvé „Áčko“ by sa teda dalo nazvať mestským autom manželiek zákazníkov Mercedesu, no tento model pochopiteľne oslovil ďaleko väčšiu klientelu. Napriek škandálu s losím testom sa Mercedes triedy A stal po predajnej stránke mimoriadne úspešným modelom.
Druhá generácia, ktorú predstavili v roku 2004, nadviazala na predchodcu, no tá tretia prichádza s kompletne novou filozofiou. Bezpečnú no vysokú „sendvičovú“ podlahu poslali v Mercedese do starého železa a nové „Béčko“ aj nové „Áčko“ vyvinuli na klasickej, a teda kompaktnejšej podvozkovej platforme.
Vďaka novej podvozkovej platforme mohlo „Áčko“ výrazne zmeniť proporcie. Dostalo aj oveľa dynamickejší dizajn, čo spôsobilo takú malú revolúciu. Podľa mňa je nový Mercedes triedy A nádherný. Myslím si, že teraz presne vyhovuje požiadavkám mladších a športovejšie orientovaných vodičov. Doterajšia klientela však s novým modelom zrejme nebude spokojná. Prečo? Lebo nové „Áčko“ sa posunulo do tak trochu odlišného segmentu, kde má pochopiteľne aj úplne iných konkurentov.
Interiér
Ani kabína nezaostáva za krásne tvarovaným exteriérom a aj vo vnútri zbadáte ladné krivky všade, kam sa pozriete. Treba však podotknúť, že palubná doska je identická s tou, ktorú nájdete v Mercedese triedy B. Nové generácie týchto dvoch modelov sú si oveľa podobnejšie. Zdieľajú podvozkovú platformu, motory, ale aj interiér.
Tu by som sa vrátil k „problému“, ktorý som načrtol v úvode, že doterajšia klientela zrejme nebude s novým „Áčkom“ spokojná. Mal som možnosť rozprávať sa s majiteľom predošlej generácie tohto modelu. Tvrdí, že nové „Áčko“ sa mu zdá byť malé. Áno, je oveľa nižšie, no priestor nad hlavou nie je práve ten najvyužiteľnejší. Miesta na nohy je však vzadu dosť, na hlavu tiež.
Jasné, nové „Áčko“ už nemá gény MPV, a tak by osoby s výškou 185 cm na zadných sedadlách už mohli mať problém s nedostatkom priestoru na hlavu. Pre tých je tu však Mercedes triedy B, ktorý je len o 570 eur drahší. Na zadných sedadlách je údajne toľko miesta, ako v Mercedese triedy S a batožinový priestor je oproti „Áčku“ o takmer 150 litrov väčší.
Pre doterajšiu klientelu Mercedesu trieda A a B je tu teda nové „Béčko“ a s novým „Áčkom“ sa Mercedes chystá loviť v doteraz neprebádaných vodách, v revíri Audi A3, BMW radu 1 či Volva V40.
Motor
V nami testovanom aute pracoval pod kapotou 1,8-litrový turbodiesel s výkonom 80 kW (109 k) a krútiacim momentom 250 Nm, ktorý spolupracoval so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT.
K pohonnému ústrojenstvu nemám čo dodať. Motor je kultivovaný, s danými parametrami síce nemá žiaden ohromujúci záťah, no ochotne stúpa do otáčok a prepožičiava tak autu primeranú dynamiku.
Pochvalu si však zaslúži prevodovka, ktorá svojimi siedmimi stupňami na jednej strane pomáha zvyšovať dynamické vlastnosti motora a na strane druhej znižuje spotrebu. V meste sme jazdili zhruba za šesť litrov nafty na 100 km. S rovnakou spotrebou sa dá vďaka siedmemu prevodu a výbornej aerodynamike jazdiť aj po diaľnici. Pri 130 km/h totiž motor točí iba 2100 ot./min. Mimo mesta postačí Mercedesu A 180 s automatickou prevodovkou aj 5 l/100 km.
Jazda
Jazdiť s Mercedesom je vždy tak trochu iná liga. Aj keď je to iba najmenšie „Áčko“, štandardom je nadpriemerná ergonómia. Smerovky, prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, stierače, ostrekovače skiel, to všetko je na jednej páčke vľavo. Namiesto pravej páčky, kde zvyknú mať ostatné autá stierače, je prevodovka. V najnovších Mercedesoch totiž voliče automatických prevodoviek opúšťajú stredový tunel a presúvajú sa na stĺpik riadenia. V stredovom tuneli tak ostane ďalší praktický a veľký odkladací priestor. S touto „prevodovou páčkou“ sa narába veľmi komfortne a intuitívne. Manuálne radenie majú na starosti štandardne dodávané pádla pod volantom. Prevodovka na ne reaguje veľmi rýchlo a pohotovo.
Pochváliť musím aj palubný počítač, ktorý zobrazuje až štyri údaje naraz. Veľkú pochvalu si zaslúži teiž bluetooth handsfree, ktoré stačí s telefónom spárovať raz. Pri každom ďalšom nasadnutí do auta prebieha spojenie automaticky, pričom vo väčšine áut je potrebné pre opätovné nadviazanie spojenia niečo urobiť.
Bohužiaľ, tak ako v BMW a Audi, aj v Mercedese si treba pomaly za všetko priplácať. Napríklad lakťová opierka vzadu a ani automatická klimatizácia nie je v základnej výbave. Nachytať sa môžete aj pri objednaní si parkovacej kamery. Tá má síce pekný obraz a čiary vám ukazujú, kam presne autom mierite. Nie vždy sa však na ňu človek pozerá (najmä nie keď je špinavá) a klasické varovné pípanie by sa občas možno zišlo. To ale dostanete iba vtedy, ak si objednáte parkovacieho asistenta, ktorý s kamerou nijakou nesúvisí.
Ešte by som mohol pochváliť multimediálny systém s peknou obrazovkou, ktorý sa ovláda úplne intuitívne pomocou otočného ovládača na stredovom tuneli, no aby som nehovoril iba o všetkých možných vychytávkach a zlepšovákoch, pokúsim sa niečo povedať aj o jazdných vlastnostiach.
V tomto počasí sa skúšajú limity auta dosť ťažko. Na snehu a ľade ste na hranici adhézie pneumatík takmer stále, no za ten krátky čas, ktorý som s Mercedesom triedy A strávil, som sa stihol naozaj dôkladne presvedčiť o tom, že jeho stabilizačný systém funguje excelentne. Dokáže vás vytiahnuť z každej šlamastiky. No a keď sa počasie trochu umúdrilo, utvrdil som sa aj v tom, že nové „Áčko“ sa cíti v rýchlo prechádzaných zákrutách oveľa istejšie ako to predošlé. Niet sa čomu diviť. Už pri pohľade zvonku je vidno, že nový model je nízky a široko „rozkročený“. Tento recept skrátka funguje vždy.
Resumé
Zatiaľ čo minulá generácia Mercedesu triedy A ticho stála na okraji prémiového segmentu nižšej strednej triedy bez akejkoľvek konkurencie, nový model sa púšťa do boja s tým najlepším, čo táto trieda ponúka. Mercedes týmto krokom trochu zariskoval, pretože predošlé „Áčko“ malo svoju klientelu, no podľa mňa sa mu tento risk určite vyplatil. Nový Mercedes triedy A je skrátka „trefa do čierneho“.
Nebudem sa pretvarovať, nové „Áčko“ ma proste dostalo. Ale veľmi sa mi tiež páčilo Volvo V40. Ešte stále je tu však nové Audi A3, ktoré je všetkých stránkach ozaj vynikajúcim autom. BMW radu 1 zas ako jediné v tomto segmente ponúka pohon zadných kolies. Keď som však vrátil testovaný Mercedes a odchádzal z predajne, všimol som si záručné podmienky a rozsah servisu, ktorý Mercedes ponúka v cene vozidla. Nechcem ale robiť reklamu. Našou úlohou je čo najobjektívnejšie popísať prípadne porovnať kvality, plusy a mínusy jednotlivých áut. V prípade spomínaných modelov sú však tie rozdiely tak malé, že práve záruka a servis by asi výrazne ovplyvnil moje rozhodnutie v prospech Mercedesu.
Základná cena modelu – Mercedes-Benz A 180: 22 920 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz A 180 CDI 7G-DCT: 26 172 €
Registračná daň na testované auto: 0 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1796 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 80 / 3200-4600 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 250 / 1400-2800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,6 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,0 / 4,1 / 4,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 341 / 1157 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1475 |
Rozmer pneumatík: | 195/65 R15 |
Dĺžka (mm): | 4292 |
Šírka (mm): | 1780 |
Výška (mm): | 1433 |
Rázvor (mm): | 2699 |