Finančne najnákladnejšia bude rekonštrukcia takmer 22 kilometrov povodňami poškodených ciest v okrese Košice-okolie.
Košický samosprávny kraj (KSK) pokračuje v opravách ciest. V tomto roku na opravy, rekonštrukcie a údržbu mostov a ciest II. a III. triedy vyčlenil 49 miliónov eur. Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa predsedu KSK Anna Činčárová.
Košický samosprávny kraj vlastní takmer dvetisíc kilometrov ciest, z toho v zlom technickom stave je takmer tretina z nich. „V minulom roku sa nám podarilo opraviť viac ako 70 kilometrov ciest vo všetkých okresoch kraja, čo je trikrát viac ako rok predtým,“ informoval predseda KSK Rastislav Trnka.
Väčšie opravy od druhej polovice marca
S opravami výtlkov už Správa ciest KSK začala. Rozsiahlejšie opravy a rekonštrukcie bude realizovať od druhej polovice marca. „Z úveru z Európskej investičnej banky chceme zrekonštruovať tri mosty a viac ako 40 kilometrov ciest za takmer 21 miliónov eur. Finančne najnákladnejšia bude rekonštrukcia takmer 22 kilometrov povodňami poškodených ciest v okrese Košice-okolie,“ uviedol Trnka.
Ide o cesty medzi Kysakom a Malou Lodinou, Kostoľanmi nad Hornádom, Družstevnou pri Hornáde, Trebejovom a Obišovcami za viac než dva milióny eur.
Z vlastných zdrojov vyše 12 miliónov eur
„Okrem toho dostanú nový šat aj cesty medzi obcami Boliarov-Bačkovík, v intraviláne Spišskej Novej Vsi, spojka do Letanoviec, cesta medzi Bajanmi a Lekárovcami, medzi Malým Ruskovom a Plechoticami, Zemplínskym Jastrabím a Cejkovom ako aj v obci Drnava a spojka do Čučmy,“ povedal riaditeľ Správy ciest KSK Jozef Rauch.
Z vlastných zdrojov vyčlenil kraj viac než 12 miliónov eur. Z nich chce väčšinu investovať do rekonštrukcie mostov. Opravy sa dočká napríklad most cez rieku Laborec pri Michalovciach a pri Vojanoch, most cez rieku Slaná v Brzotíne a aj most cez rieku Hnilec pri Gelnici.
„S rekonštrukciami viacerých mostov sme začali už v minulom roku, dokončiť by sme ich chceli hneď, ako to počasie dovolí. Ide napríklad o most cez Olšavu za Olšovanmi, most za Veľkými Raškovcami, či most cez rieku Ondava pri Sirníku,“ doplnil Rauch.
Opravy ciest aj za peniaze EÚ
Šesť ciest chce kraj opraviť z eurofondov v rámci Integrovaného regionálneho operačného programu. V tomto roku chce opraviť cestu od obce Spišské Vlachy po Spišskú Novú Ves, ďalšie úseky by mali byť dokončené až o rok.
Už vlani začal kraj opravovať cesty technológiou tzv. studeného asfaltovania, ktorá je o 40 percent lacnejšia ako klasická asfaltová zmes. V tomto roku chce na opravy využiť aj tzv. mikrokoberec, ktorý je tiež o tretinu lacnejší.
„Tieto technológie majú porovnateľnú kvalitu ako štandardné asfaltovanie. Využívajú sa najmä v extravilánoch a rovinatých terénoch. Vďaka úspore financií vieme opraviť väčšie množstvo ciest,“ uzavrel Rauch.