Takmer tretina volaní na linku 112 bola v roku 2022 bez reálnej udalosti a „zabávali" sa aj deti

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
112
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Tiesňová linka 112 prijala v roku 2022 na všetkých ôsmich koordinačných strediskách integrovaného záchranného systému 903 910 volaní.

Štatistiku podľa Tlačového odboru Ministerstva vnútra (MV) SR vyhodnotila sekcia krízového riadenia MV SR, do gescie ktorej patrí aj číslo tiesňové volania 112. Z týchto volaní bolo oprávnených 617 546, čo znamená, že takmer jedna tretina volaní (takmer 32 percent) bola bez reálnej udalosti.

„Išlo o situácie, keď občania vytočili číslo 112 omylom, hľadali informácie, prípadne sa chceli len porozprávať alebo zistiť, či linka funguje. Zaznamenali sme aj volania detí, ktoré sa chceli takýmto spôsobom zabaviť,“ uviedol rezort vnútra.

Neidentifikované volania

Ministerstvo vnútra aj v tejto súvislosti upozorňuje, že číslo 112 slúži pre stavy tiesne, keď je bezprostredne ohrozený život, zdravie, majetok alebo životné prostredie a postihnutý je odkázaný na poskytnutie pomoci.

Z celkového počtu volaní na 112 bolo 209 946 volaní tzv. neidentifikovaných, to znamená, že boli uskutočnené z mobilných zariadení bez vloženej SIM karty alebo z oblastí, kde volajúci nemal signál svojej domovskej mobilnej siete.

Na Slovensku je možné kontaktovať tiesňovú linku 112 aj cez textové správy SMS alebo prostredníctvom systému e-Call vo vozidlách.

Najvyťaženejšie stanice

V roku 2022 bolo na linke 112 prijatých 16 701 SMS. Operátori tiež prijali 4 002 manuálnych volaní e-Call z automobilov vybavených touto palubnou jednotkou a 787 automatických volaní e-Call pri nárazoch, keď automobil sám odošle dátovú vetu s údajmi o polohe, type vozidla, smere jazdy a počte pasažierov na koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému.

Príjem a odozvu na tiesňové volania a SMS zabezpečujú operátori čísla 112, ktorí sú k dispozícii nonstop 24 hodín denne na koordinačných strediskách integrovaného záchranného systému (KS IZS) v krajských mestách. Z pohľadu vyťaženosti sú dlhodobo najviac vyťažené KS IZS Košice (174 864 volaní minulý rok) a Prešov (142 477 volaní).

V poradí tretím najvyťaženejším bola v roku 2022 Banská Bystrica (122 043 volaní), nasledujú Bratislava (121 252 volaní), Nitra (95 366 volaní), Žilina (86 364 volaní), Trnava (85 489 volaní) a Trenčín (76 055 volaní). Číslo 112 funguje v celej Európskej únii a v niektorých ďalších štátoch.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať