Ministerstvo financi SR navrhuje povinný podiel nájomných bytov s regulovaným nájmom v nových developerských projektoch, ktoré žiadajú o stavebné povolenie, na úrovni 5 až 10 %. Tento podiel by sa mal podľa Národného programu reforiem SR (NPR) 2018, predloženého na medzirezortné pripomienkovanie, uplatňovať vo väčších mestách v úzkej spolupráci so samosprávou. Mesto by malo určovať maximálnu výšku nájmu v týchto bytoch ako percentuálny podiel z priemernej, resp. mediánovej mzdy v danom kraji a zohľadňovať aj príjem rodiny. Inštitút urbánneho rozvoja (IUR) má voči návrhu výhrady.
Inšpirácia zo zahraničia
Povinný podiel nájomných bytov s regulovaným nájmom v nových bytových domoch je podľa rezortu financií rozšírená prax v zahraničí. „V Londýne musí byť v nových developerských projektoch 35 % bytov cenovo dostupných pre slabšie sociálne skupiny. Záväzok starostu je zvýšiť ich podiel na 50 %,“ priblížilo ministerstvo financií. V New Yorku musí byť podiel cenovo dostupných bytov v nových projektoch v rozmedzí od 10 % do 25 %, nájomné je vo výške 40 % až 70 % lokálneho mediánového príjmu domácností.
Viedeň vlastní 25 % bytových jednotiek v meste (220 tisíc), ktoré ponúka za regulované ceny. „Viedeň tiež ponúka súkromným developerom spoluprácu, v ktorej im zabezpečí pozemok a výhodný úver. Ako protihodnotu dostane 50 % bytových jednotiek z takto podporeného projektu. Nájomné v bytoch, ktoré sú regulované metom, sa pohybuje od 20 do 25 % príjmu nájomcov,“ dodal rezort financií.
Ohrozí to trh s nájomným bývaním ?
Inštitút urbánneho rozvoja tvrdí, že návrh rezortu financií značne zasahuje do vlastníckych práv, slobody podnikania a môže ohroziť trh s nájomným bývaním. „Neprebehla ani jedna analýza prostredia, či vôbec také opatrenie je možné realizovať v podmienkach SR, a čo by to znamenalo pre trh s nájomným bývaním alebo trh bytovej výstavby,“ informoval vo štvrtok výkonný riaditeľ IUR Juraj Suchánek. Upozornil, že povinný podiel nájomných bytov s regulovaným nájomným môže zároveň zmeniť developerov na prenajímateľov.
„Aj keď sa Národný program reforiem pri navrhovanej povinnosti odvoláva na obdobné pravidlá v zahraničí, podmienky podnikania na Slovensku sú zásadne odlišné,“ uviedol Suchánek. „Už dnes sú stavebníci konfrontovaní s požiadavkami na budovanie cestnej a inej infraštruktúry, od roku 2017 uhrádzajú nový poplatok za rozvoj a získať stavebné povolenie v podmienkach Bratislavy je všeobecne známy problém,“ dodal Suchánek. Inštitút urbánneho rozvoja navrhuje riešiť podporu nájomného bývania výlučne na základe funkčného systému v súlade s efektívnym podnikateľským prostredím a namiesto ďalšej regulácie uprednostniť motiváciu a dobrovoľnosť.
Regulovaných nájmov je málo
Slovensko nemá dostatočne rozvinutý trh nájomného bývania. „Slovensko má v porovnaní s krajinami EÚ nadpriemerný podiel obývaných domácností, ktoré sú vo vlastníctve ich obyvateľov. Naopak, Slovensko má jeden z najnižších podielov obývaných domácností s regulovaným nájmom v EÚ (len 1,6 %, priemer EÚ je 10,8 %). Podiel obývaných domácností s trhovým nájmom na Slovensku je taktiež podpriemerný (8,9 % vs. 19,9 % v EÚ),“ vyplýva z NPR 2018. Podpora štátu v posledných rokoch ide najmä do obnovy bytov. Podiel štátnej podpory na vlastné bývanie sa od roku 2010 znižuje. „Tento vývoj nemá za následok zvýšenie podielu podpory do nájomného bývania, ale do obnovy bytového fondu. V roku 2016 až 60 % štátnej podpory v oblasti bývania smerovalo do obnovy,“ uviedol rezort financií v materiáli.
ŠFRB by mal viac podporiť nájomné bývanie
Podiel zdrojov na výstavbu nájomného bývania v Štátnom fonde rozvoja bývania (ŠFRB) by sa mal podľa ministerstva financií zvýšiť. Preferovať treba pôžičky najmä do výstavby nových bytov. „Na obstaranie nájomných bytov išlo v roku 2016 z prostriedkov ŠFRB iba 31 mil. eur (14 % z poskytnutých úverov). V roku 2016 bolo až 85 % zdrojov ŠFRB alokovaných do obnovy bytových budov (194 mil. eur), kde hrajú významnú úlohu pôžičky na zatepľovanie,“ dodal rezort financií.
Časť úverov zo ŠFRB ide na zatepľovanie bytov z dôvodu čerpanie zdrojov EÚ určených na tento účel. Avšak príjmy z EÚ spolu s domácim spolufinancovaním tvorili 64 % príjmov fondu v roku 2016, čo bolo o 21 percentuálnych bodov menej ako výdavkov na obnovu bytových budov v tom roku. ŠFRB na obnovu bytových domov v roku 2016 z vlastných zdrojov poskytol úvery v objeme 45,5 mil. eur. Tieto peniaze mohli byť podľa ministerstva financií použité na výstavbu nájomných bytov.