Dôvodom meškania výstavby má byť odchod hlavného člena konzorcia, ktorý realizuje výstavbu tunela, talianskej spoločnosti Salini Impregilo.
Práce na stavbe tunela Višňové na diaľnici D1 sa podľa hnutia OĽaNO možno úplne zastavia. „Má sa stiahnuť hlavný člen konzorcia, ktorý realizuje výstavbu tunela, talianska spoločnosť Salini Impregilo. Máme to potvrdené od viacerých zdrojov,“ povedal na štvrtkovej tlačovej besede tieňový minister dopravy za hnutie OĽaNO Ján Marosz.
Pôvodný termín dostavby tunela Višňové bol naplánovaný na december 2019. V súčasnosti je však už jasné, že to bude minimálne o rok neskôr. „Dnes hrozí, že dokončenie tunela sa môže natiahnuť ešte viac. Ak by z konzorcia odišiel hlavný člen, výstavba by sa natiahla o viac ako tri roky,“ myslí si Marosz. Tieňový minister dopravy pripustil, že by sa mohla výstavba tunela Višňové dokonca úplne utlmiť.
Začali prepúšťať zamestnancov
Podľa Marosza dôkazom, že výstavba tunela sa minimálne predĺži, nasvedčuje aj fakt, že sa začalo už s prepúšťaním zamestnancov, ktorí pracujú na výstavbe tunela. „Vyhodili už viac ako 70 ľudí a postupne má prísť o prácu ďalších vyše 160 ľudí,“ konštatoval Marosz.
Úsek mal byť hotový koncom roka 2019
Úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala je vo výstavbe od leta 2014. Zhotoviteľ sa ho zaviazal vybudovať za zmluvnú cenu 409, 8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,8 mil. eur vrátane DPH) pôvodne do konca roka 2019. Keďže tento termín už nie je reálny, stavbárom za to hrozí od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) ako investora sankcia vo výške 2 mil. eur za každý mesiac omeškania.
Zhotoviteľ sa odvolával na zhoršené geologické podmienky na stavbe, rozhodnúť by mal nezávislý stavebný dozor. NDS uvažuje nad využitím medzinárodnej arbitráže za pomoci zahraničného odborníka, ak sa so zhotoviteľom nedohodne.