Predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rastislav Trnka podpísal nové zmluvy s úspešnými uchádzačmi verejného obstarávania na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy. Súťaž vyhrali dopravcovia Arriva Michalovce a eurobus.
Nové zmluvy budú účinné od 1. apríla, platiť budú nasledujúcich sedem rokov s možnosťou opcie na ďalšie tri roky. Informovala o tom Košický samosprávny kraj.
Zaviazali sa zvyšovať kvalitu služieb
Víťazní dopravcovia sa podpisom zmluvy zaviazali zvyšovať kvalitu služieb a komfort pri cestovaní prímestskou autobusovou dopravou.
„Aj keď bol proces verejného obstarávania náročný a jeho príprava trvala dva roky, súťaž sa nám podarilo zorganizovať tak, že na rozdiel od niektorých iných vyšších územných celkov sme ju dotiahli do úspešného konca bez väčších komplikácii. Pre obyvateľov nášho kraja sme týmto krokom zabezpečili bezproblémové a plynulé cestovanie regionálnou autobusovou dopravou. Od začiatku platnosti zmlúv ostáva v platnosti súčasná tarifa aj cestovné poriadky, avšak cestujúci postupne dostanú vyšší komfort pri cestovaní,“ povedal predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
Košický kraj posilní autobusové spojenia zo slovensko-ukrajinskej hranice, pre utečencov budú zadarmo
Spoločnosť Arriva Michalovce bude naďalej prevádzkovať prímestskú autobusovú dopravu v oblasti Košice Východ, ktorá zahŕňa regióny Zemplín, Sobranecko a Medzibodrožie.
Spoločnosť eurobus bude obsluhovať oblasť Košice Západ v regiónoch Spiš, Gemer a okolie Košíc.
Zákazka za viac než 400 miliónov
Predpokladaná hodnota zákazky vrátane využitia opcie predstavuje takmer 457 miliónov eur. Suma, ktorá vzišla z verejného obstarávania je v prípade spoločnosti Arriva Michalovce 1,527 eura za jeden kilometer a v prípade eurobusu je to 1,5523 eura za jeden kilometer.
Pre porovnanie, v Bratislavskom kraji sa cena za jeden kilometer po novom pohybuje na úrovni 1,7673 eura, v Žilinskom kraji je to v priemere 1,71 eura za kilometer.
Problém s výstavbou diaľnic na Slovensku nie je podľa analytika v peniazoch, ale v nedostatočnej schopnosti ich stavať
Dopravcovia budú mať od začiatku apríla povinnosť modernizovať vo vozidlách vybavovací systém, čo urýchli nástup cestujúcich a skráti čas prepravy.
Priemerný vek nesmie presiahnuť 9 rokov
Minimálne polovica autobusov bude klimatizovaná, pričom tento podiel sa bude každý rok zvyšovať o päť percent, takže na konci platnosti zmlúv budú jazdiť už len klimatizované vozidlá.
Dopravcovia tiež budú povinní zabezpečiť maximálny priemerný vek vozidiel, ktorý nesmie presiahnuť deväť rokov, podmienkou je aj zabezpečenie nízkopodlažných autobusov v objeme 15 percent.