Daňoví podvodníci na sieťach? Nemeckí influenceri čelia rozsiahlemu vyšetrovaniu

Mnohí mladí influenceri, ktorí sa stali známymi doslova „cez noc“, často nevedia o svojich daňových povinnostiach.
Unboxing, live stream and happy influencer woman with microphone, neon light and makeup in home studio. Content creator, beauty streamer or excited girl in online video for skincare product review
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Nemeckí online influenceri môžu čoskoro namiesto rozbaľovania darčekov čeliť pokutám, keďže v krajine prebieha razia zameraná na daňové úniky v tomto sektore. Najľudnatejšia spolková krajina Severné Porýnie-Vestfálsko oznámila, že špecializovaný vyšetrovací tím skúma približne 6-tisíc dátových záznamov zo sociálnych sietí, ktoré naznačujú neplatenie daní z príjmov z prezeraní, reklám a iných zdrojov.

„Vieme, že v súčasnosti koluje veľa peňazí,“ povedala Stephanie Thienová, vedúca úradu pre boj proti finančnej kriminalite v Severnom Porýní-Vestfálsku. „A tiež vieme, že nie všetky sú riadne zdanené.“

Mnohí nepoznajú zákon, iní krátia dane úmyselne

Počet influencerov na platformách ako TikTok a Instagram v Nemecku v ostatných rokoch výrazne vzrástol. Podľa Nemeckej asociácie digitálnej ekonomiky sa výdavky firiem na influencer marketing zvýšili z 223 miliónov eur v roku 2019 na 477 miliónov eur v roku 2022.

Mnohí mladí influenceri, ktorí sa stali známymi doslova „cez noc“, často nevedia o svojich daňových povinnostiach. „Boli prípady, keď ľudia prišli a povedali, že to robia dva alebo tri roky, ale nikdy nepremýšľali o daniach,“ uviedol Christian Gebert, šéf daňovej poradenskej firmy Steuerberaten.de.

Existujú však aj takí, ktorí sa snažia dane úmyselne obísť, napríklad neuvádzaním všetkých príjmov alebo predstieraním, že žijú v zahraničí, často v Dubaji, aby sa vyhli vysokým daňovým sadzbám v Nemecku, pričom v skutočnosti väčšinu času trávia doma.

Náročnosť vyšetrovania, neprehľadné schémy

Úrad boja proti finančnej kriminalite v Severnom Porýní-Vestfálsku sa zameriava najmä na takéto závažné prípady. Už pred začiatkom kampane prebiehajú trestné konania proti približne 200 influencerom, ktorí údajne neplatili dane v miliónových sumách. Podobné vyšetrovania prebiehajú aj v ďalších nemeckých regiónoch, napríklad v Hamburgu a Durínsku.

Vyšetrovanie je náročné vzhľadom na rôznorodosť príjmov influencerov – od platieb za kliknutia a zobrazenia, cez sponzorské produkty až po provízie z predaja. Bežné sú aj dary ako hotelové pobyty či letenky výmenou za propagáciu. Všetky tieto príjmy však podliehajú daniam, či už ide o daň z príjmu, podnikateľskú daň alebo DPH, a je na influencerovi, aby sa vyznal v zložitých nemeckých daňových predpisoch.